Art and the Bible /Artists (화가의 biblcal arts)

Rembrandt (106) - 4 렘브란트-4

바이블엔명화 2016. 4. 27. 20:39

 





Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Susanna Bathing

oil on panel (47 × 39 cm) — 1636 Museum Mauritshuis, The Hague

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Susanna 1:15


15 And it fell out, as they watched a fit time, she went in as before with two maids only, and she was desirous to wash herself in the garden: for it was hot.


When Susanna is about to take a bath, she notices that she is being looked on. one of the voyeurs can be seen to the right of her, with some difficulty. With her hands she tries to cover her nakedness. She looks at us: after all, we're peeking at her just as the dirty old men are.

In 1647 Rembrandt made another Susanna, where the two old men step forward.





Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Susanna and the Elders

oil on panel (77 × 93 cm) — 1647 Museum Gemäldegalerie der Staatlichen Museen, Berlin

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Susanna 1:20


20 Behold, the garden doors are shut, that no man can see us, and we are in love with thee; therefore consent unto us, and lie with us.


Mahogany panel. one of the many paintings of the story of Susanna, who is spied upon by two old men when taking a bath. When the modest Susanna rejects their advances, they cause serious problems for her. Daniel comes to the rescue in the end.

Rembrandt had depicted Susanna before, in 1636. on that panel the two men are still hidden.

Research has shown that much of the background in the painting was painted over by the English painter Sir Joshua Reynolds (1723-1792), who at the time owned the panel.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Supper at Emmaus (1648 [2])

oil on canvas (89 × 111 cm) — 1648 Museum Statens Museum for Kunst, Copenhagen

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 24:31


엠마오 도상의 그리스도

 13.그 날에 저희 중 둘이 예루살렘에서 이십 오리 되는 엠마오라 하는 촌으로 가면서   
 14.이 모든 된 일을 서로 이야기하더라   
 15.저희가 서로 이야기하며 문의할 때에 예수께서 가까이 이르러 저희와 동행하시나   
 16.저희의 눈이 가리워져서 그인줄 알아보지 못하거늘   
 17.예수께서 이르시되 너희가 길 가면서 서로 주고 받고 하는 이야기가 무엇이냐 하시니 두 사람이 슬픈 빛을 띠고 머물러 서더라   
 18.그 한 사람인 글로바라 하는 자가 대답하여 가로되 당신이 예루살렘에 우거하면서 근일 거기서 된 일을 홀로 알지 못하느뇨    요19:25
 19.가라사대 무슨 일이뇨 가로되 나사렛 예수의 일이니 그는 하나님과 모든 백성 앞에서 말과 일에 능하신 선지자여늘   
 20.우리 대제사장들과 관원들이 사형 판결에 넘겨주어 십자가에 못 박았느니라   
 21.우리는 이 사람이 이스라엘을 구속할 자라고 바랐노라 이뿐 아니라 이 일이 된지가 사흘째요    행1:6
 22.또한 우리 중에 어떤 여자들이 우리로 놀라게 하였으니 이는 저희가 새벽에 무덤에 갔다가    마28:8, 막16:10, 눅24:1
 23.그의 시체는 보지 못하고 와서 그가 살으셨다 하는 천사들의 나타남을 보았다 함이라   
 24.또 우리와 함께한 자 중에 두어 사람이 무덤에 가 과연 여자들의 말한 바와 같음을 보았으나 예수는 보지 못하였느니라 하거늘   
 25.가라사대 미련하고 선지자들의 말한 모든 것을 마음에 더디 믿는 자들이여   
 26.그리스도가 이런 고난을 받고 자기의 영광에 들어가야 할 것이 아니냐 하시고   
 27.이에 모세와 및 모든 선지자의 글로 시작하여 모든 성경에 쓴바 자기에 관한 것을 자세히 설명하시니라   
 28.저희의 가는 촌에 가까이 가매 예수는 더 가려하는것 같이 하시니   
 29.저희가 강권하여 가로되 우리와 함께 유하사이다 때가 저물어가고 날이 이미 기울었나이다 하니 이에 저희와 함께 유하러 들어 가시니라   
 30.저희와 함께 음식 잡수실 때에 떡을 가지사 축사하시고 떼어 저희에게 주시매   
 31.저희 눈이 밝아져 그인줄 알아 보더니 예수는 저희에게 보이지 아니하시는지라    눅4:30
 32.저희가 서로 말하되 길에서 우리에게 말씀하시고 우리에게 성경을 풀어 주실 때에 우리 속에서 마음이 뜨겁지 아니하더냐 하고   
 33.곧 그시로 일어나 예루살렘에 돌아가 보니 열 한 사도와 및 그와 함께한 자들이 모여 있어   
 34.말하기를 주께서 과연 살아나시고 시몬에게 나타나셨다 하는지라   
 35.두 사람도 길에서 된 일과 예수께서 떡을 떼심으로 자기들에게 알려지신 것을 말하더라   



This version of the Supper at Emmaus is more introverted than the panel Rembrandt painted that same year. The dim light and the curtain create an intimate atmosphere.

It used to be considered an original Rembrandt, but these days it is attributed to an unknown pupil.





Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Supper at Emmaus (1648 [1])

oil on panel (68 × 65 cm) — 1648 Museum Musée du Louvre, Paris

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 24:31



This is the most famous of Rembrandt's works on Emmaus. Rembrandt had painted the supper in Emmaus before, in 1626.

The atmosphere is solemn. Again, the servant does not yet realize what is going on.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Supper at Emmaus (1628)

oil on paper on panel (39 × 42 cm) — 1628 Museum Musée Jacquemart-André, Paris

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 24:31


Rembrandt's first Supper at Emmaus. It shows the exact moment when the two men realize that the person who has been accompanying them on their journey to Emmaus is their deceased master, not just some passer-by. one of the disciples falls on his knees, another recoils.

This early work shows Rembrandt's skill in handling light and darkness.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

St. Paul in Prison

oil on panel (73 × 60 cm) — 1627 Museum Staatsgalerie, Stuttgart

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Philemon 1:1


인사

 1.그리스도 예수를 위하여 갇힌 자 된 바울과 및 형제 디모데는 우리의 사랑을 받는 자요 동역자인 빌레몬과   
 2.및 자매 압비아와 및 우리와 함께 군사 된 아킵보와 네 집에 있는 교회에게 편지하노니   
 3.하나님 우리 아버지와 주 예수 그리스도로 좇아 은혜와 평강이 너희에게 있을찌어다   


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This is one of Rembrandt's earliest known panels, made in the year that he turned 21. It shows the apostle St. Paul in prison, lost in thought. Obviously the harsh conditions in jail did not stop him from trying to achieve his mission. The pen in his left hand suggests that he was writing one of his many letters.

Paul is depicted in traditional manner: long beard, bald head, and with his distinctive attribute: the sword, quite remarkable given the context.

The sword has several meanings:

  • a reference to his martyrdom: the Romans killed him with a sword;
  • his previous life, as a persecutor of Christians;
  • in his letter to the Ephesians (6:17) Paul calls God's word "the sword of the Spirit".






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

St. Paul at his desk

oil on canvas (135 × 111 cm) — c. 1633 Museum Kunsthistorisches Museum, Vienna

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Philippians 1:1


인사

 1.그리스도 예수의 종 바울과 디모데는 그리스도 예수 안에서 빌립보에 사는 모든 성도와 또는 감독들과 집사들에게 편지하노니   
 2.하나님 우리 아버지와 주 예수 그리스도에게로서 은혜와 평강이 너희에게 있을찌어다   



Somewhat tired, an old man sits at his desk. The sword against the wall tells us this must be St. Paul. The former persecutor of Christians is often depicted with that attribute.

The painting is signed in the lower left corner with "Rembrandt 163". Experts think it must be made around 1633.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

St Matthew

oil on canvas (96 × 81 cm) — 1661 Museum Musée du Louvre, Paris

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Matthew 1:1


예수의 족보

 1.아브라함과 다윗의 자손 예수 그리스도의 세계라   
 2.아브라함이 이삭을 낳고 이삭은 야곱을 낳고 야곱은 유다와 그의 형제를 낳고   
 3.유다는 다말에게서 베레스와 세라를 낳고 베레스는 헤스론을 낳고 헤스론은 람을 낳고   
 4.람은 아미나답을 낳고 아미나답은 나손을 낳고 나손은 살몬을 낳고   
 5.살몬은 라합에게서 보아스를 낳고 보아스는 룻에게서 오벳을 낳고 오벳은 이새를 낳고   
 6.이새는 다윗왕을 낳으니라 다윗은 우리야의 아내에게서 솔로몬을 낳고   
 7.솔로몬은 르호보암을 낳고 르호보암은 아비야를 낳고 아비야는 아사를 낳고   
 8.아사는 여호사밧을 낳고 여호사밧은 요람을 낳고 요람은 웃시야를 낳고   
 9.웃시야는 요담을 낳고 요담은 아하스를 낳고 아하스는 히스기야를 낳고   
 10.히스기야는 므낫세를 낳고 므낫세는 아몬을 낳고 아몬은 요시야를 낳고   
 11.바벨론으로 이거할 때에 요시야는 여고냐와 그의 형제를 낳으니라   
 12.바벨론으로 이거한 후에 여고냐는 스알디엘을 낳고 스알디엘은 스룹바벨을 낳고   
 13.스룹바벨은 아비훗을 낳고 아비훗은 엘리아김을 낳고 엘리아김은 아소르를 낳고   
 14.아소르는 사독을 낳고 사독은 아킴을 낳고 아킴은 엘리웃을 낳고   
 15.엘리웃은 엘르아살을 낳고 엘르아살은 맛단을 낳고 맛단은 야곱을 낳고   
 16.야곱은 마리아의 남편 요셉을 낳았으니 마리아에게서 그리스도라 칭하는 예수가 나시니라   
 17.그런즉 모든 대 수가 아브라함부터 다윗까지 열 네 대요 다윗부터 바벨론으로 이거할 때까지 열 네 대요 바벨론으로 이거한 후부터 그리스도까지 열 네 대러라   


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St Matthew is often depicted with an angel-like boy. Contrary to the other evangelists his attribute is not an animal but a human being. That is because his gospel begins with a list of fathers and sons, Jesus' family tree.

Rembrandt has the boy whisper something in Matthew's ear. Perhaps the apostle was short of inspiration while writing his gospel. The boy resembles Rembrandt's son Titus.

This is one of five portraits of apostles Rembrandt made in 1661.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

St James the Elder

oil on canvas (92 × 75 cm) — 1661
private collection

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Acts 12:2


야고보의 순교와 베드로의 투옥

 1.그 때에 헤롯왕이 손을 들어 교회 중 몇 사람을 해하려하여   
 2.요한의 형제 야고보를 칼로 죽이니   
 3.유대인들이 이 일을 기뻐하는 것을 보고 베드로도 잡으려 할쌔 때는 무교절일이라   
 4.잡으매 옥에 가두어 군사 넷씩인 네 패에게 맡겨 지키고 유월절 후에 백성 앞에 끌어 내고자 하더라   
 5.이에 베드로는 옥에 갇혔고 교회는 그를 위하여 간절히 하나님께 빌더라   
 6.헤롯이 잡아 내려고 하는 그 전날 밤에 베드로가 두 군사 틈에서 두 쇠사슬에 매여 누워 자는데 파숫군들이 문 밖에서 옥을 지키더니   
 7.홀연히 주의 사자가 곁에 서매 옥중에 광채가 조요하며 또 베드로의 옆구리를 쳐 깨워 가로되 급히 일어나라 하니 쇠사슬이 그 손에서 벗어지더라   
 8.천사가 가로되 띠를 띠고 신을 들메라 하거늘 베드로가 그대로 하니 천사가 또 가로되 겉옷을 입고 따라 오라 한대   
 9.베드로가 나와서 따라갈쌔 천사의 하는 것이 참인줄 알지 못하고 환상을 보는가 하니라   
 10.이에 첫째와 둘째 파수를 지나 성으로 통한 쇠문에 이르니 문이 절로 열리는지라 나와 한 거리를 지나매 천사가 곧 떠나더라   
 11.이에 베드로가 정신이 나서 가로되 내가 이제야 참으로 주께서 그의 천사를 보내어 나를 헤롯의 손과 유대 백성의 모든 기대에서 벗어나게 하신줄 알겠노라 하여   
 12.깨닫고 마가라 하는 요한의 어머니 마리아의 집에 가니 여러 사람이 모여 기도하더라   
 13.베드로가 대문을 두드린대 로데라 하는 계집 아이가 영접하러 나왔다가   
 14.베드로의 음성인줄 알고 기뻐하여 문을 미처 열지 못하고 달려 들어가 말하되 베드로가 대문 밖에 섰더라 하니   
 15.저희가 말하되 네가 미쳤다 하나 계집 아이는 힘써 말하되 참말이라 하니 저희가 말하되 그러면 그의 천사라 하더라   
 16.베드로가 문 두드리기를 그치지 아니하니 저희가 문을 열어 베드로를 보고 놀라는지라   
 17.베드로가 저희에게 손짓하여 종용하게 하고 주께서 자기를 이끌어 옥에서 나오게 하던 일을 말하고 또 야고보와 형제들에게 이 말을 전하라 하고 떠나 다른 곳으로 가니라   
 18.날이 새매 군사들은 베드로가 어떻게 되었는지 알지 못하여 적지 않게 소동하니   
 19.헤롯이 그를 찾아도 보지 못하매 파숫군들을 심문하고 죽이라 명하니라 헤롯이 유대를 떠나 가이사랴로 내려가서 거하니라   


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This is one of the five portraits Rembrandt made of apostles in 1661. Like the other ones it shows the lined face of contemplative man, dressed in 17th century style clothes. This canvas is exceptional in the series as the apostle is shown in profile. In the other works they are shown frontally or in three quarter profile.

St James can be identified by his usual iconographic attribute: the walking stick leaning against the wall. Note his weathered hands. They emphasize the prayer where his thoughts dwell.

The painting was sold at auction in 2007 for $25.8 million to an unknown bidder.

Rembrandt's 1661 apostles portraits:





Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

St Bartholomew (1661)

oil on canvas (87 × 76 cm) — 1661 Museum J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Acts 1:13


다락방에서의 기도

 12.제자들이 감람원이라 하는 산으로부터 예루살렘에 돌아오니 이 산은 예루살렘에서 가까와 안식일에 가기 알맞은 길이라    눅24:50, 눅24:52
 13.들어가 저희 유하는 다락에 올라가니 베드로, 요한, 야고보, 안드레와 빌립, 도마와 바돌로매, 마태와 및 알패오의 아들 야고보, 셀롯인 시몬, 야고보의 아들 유다가 다 거기 있어   
 14.여자들과 예수의 모친 마리아와 예수의 아우들로 더불어 마음을 같이하여 전혀 기도에 힘쓰니라   
 15.모인 무리의 수가 한 일백 이십 명이나 되더라 그 때에 베드로가 그 형제 가운데 일어서서 가로되    행2:41
 16.형제들아 성령이 다윗의 입을 의탁하사 예수 잡는 자들을 지로한 유다를 가리켜 미리 말씀하신 성경이 응하였으니 마땅하도다    시41:9
 17.이 사람이 본래 우리 수 가운데 참예하여 이 직무의 한 부분을 맡았던 자라    요6:70
 18.(이 사람이 불의의 삯으로 밭을 사고 후에 몸이 곤두박질하여 배가 터져 창자가 다 흘러나온지라    마26:15, 마27:3, 마27:7, John12:6, 마27:5
 19.이 일이 예루살렘에 사는 모든 사람에게 알게 되어 본방언에 그 밭을 이르되 아겔다마라 하니 이는 피밭이라는 뜻이라)   
 20.시편에 기록하였으되 그의 거처로 황폐하게 하시며 거기 거하는 자가 없게 하소서 하였고 또 일렀으되 그 직분을 타인이 취하게 하소서 하였도다    시69:25, 시109:8
 21.이러하므로 요한의 세례로부터 우리 가운데서 올리워 가신 날까지 주 예수께서 우리 가운데 출입하실 때에   
 22.항상 우리와 함께 다니던 사람 중에 하나를 세워 우리로 더불어 예수의 부활하심을 증거할 사람이 되게 하여야 하리라 하거늘    행1:2, 행1:9, 행2:32
 23.저희가 두 사람을 천하니 하나는 바사바라고도 하고 별명은 유스도라고 하는 요셉이요 하나는 맛디아라   
 24.저희가 기도하여 가로되 뭇사람의 마음을 아시는 주여 이 두 사람 중에 누가 주의 택하신바 되어    행6:6, 행13:3, 행14:23
 25.봉사와 및 사도의 직무를 대신할 자를 보이시옵소서 유다는 이를 버리옵고 제 곳으로 갔나이다 하고    롬1:5, 고전9:2
 26.제비 뽑아 맛디아를 얻으니 저가 열 한 사도의 수에 가입하니라   


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In 1661 Rembrandt portrayed five apostles. This is St Bartholomew, who can be recognized by the knife in his hand. Rubens also showed the knife in his portrait of Bartholomew.

Rembrandt may have used a neighbour to pose as the model. The man appears pensive, almost lost in thoughts. He is dressed in a 17th century outfit.

Rembrandt applied the impasto technique on this canvas: thick layers of paint, carved with a palette knife. That made the apostle's forehead literally deeply lined.

In 1657 Rembrandt also made a portrait of St. Bartholomew.

Rembrandt's 1661 apostles series:






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Simeon's Song of Praise (1669)

oil on canvas (99 × 80 cm) — 1669 Museum Nationalmuseum, Stockholm

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 2:25


시므온의 찬송

 25.예루살렘에 시므온이라 하는 사람이 있으니 이 사람이 의롭고 경건하여 이스라엘의 위로를 기다리는 자라 성령이 그 위에 계시더라   
 26.저가 주의 그리스도를 보기 전에 죽지 아니하리라 하는 성령의 지시를 받았더니   
 27.성령의 감동으로 성전에 들어가매 마침 부모가 율법의 전례대로 행하고자 하여 그 아기 예수를 데리고 오는지라   
 28.시므온이 아기를 안고 하나님을 찬송하여 가로되    막10:16
 29.주재여 이제는 말씀하신대로 종을 평안히 놓아 주시는도다   
 30.내 눈이 주의 구원을 보았사오니   
 31.이는 만민 앞에 예비하신 것이요    사52:10
 32.이방을 비추는 빛이요 주의 백성 이스라엘의 영광이니이다 하니   
 33.그 부모가 그 아기에 대한 말들을 기이히 여기더라   
 34.시므온이 저희에게 축복하고 그 모친 마리아에게 일러 가로되 보라 이 아이는 이스라엘 중 많은 사람의 패하고 흥함을 위하며 비방을 받는 표적 되기 위하여 세움을 입었고   
 35.또 칼이 네 마음을 찌르듯 하리라 이는 여러 사람의 마음의 생각을 드러내려 함이니라 하더라    요19:25, 히4:12


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Simeon is sincerely happy that he, as an old man who is about to die, may hold the future Messiah in his arms. The child's parents had taken their son to temple to have him blessed and to bring sacrifices. The Holy Spirit had led Simeon to the temple.

The subject must have fascinated Rembrandt, because he made at least two paintings and several drawings about it. This painting focuses entirely on Simeon's emotion and leaves out almost all other figures. There also is no reference to the place of action. The contrast with his great 1631 painting could hardly be stronger.

This may very well have been Rembrandt's last painting. It was found unfinished in his workshop the day after he died. The woman in the background was probably added afterwards by someone else. Some think she is Maria, others say she must be the prophetess Anna.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Simeon's Song of Praise (1631)

oil on panel (61 × 48 cm) — 1631 Museum Mauritshuis, The Hague

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 2:25


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Mary and Joseph had taken Jesus to the temple to present him to God. The devout Simeon, helped by the Holy Spirit, saw that the infant might very well be the awaited Messias. He took the child in his arms and praised God. The old man said he now was ready to die, "For mine eyes have seen thy salvation".

In Luke's gospel Simeon also speaks of "a light to lighten the Gentiles". Rembrandt used that by depicting the child as the source of light.

The surprised Mary kneels next to Simeon. Joseph is next to her. He holds two pigeons: the sacrifice required for this occasion. The group is situated before the steps that lead to the high priest's throne.

Rembrandt, 25 years old, was still living in Leiden when he made this painting.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Simeon's Prophecy to Mary

oil on panel (55 × 44 cm) — 1628 Museum Kunsthalle, Hamburg

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 2:34


Mary and Joseph seem surprised when Simeon tells them that their son's actions will lead to the fall and rise of many in Israel. The prophet Anna raises her hands to indicate that she also considers the boy the Messias.

This is one of Rembrandt's earliest known works. He made at least two more paintings with Simeon: in 1631 and in 1669.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Saul and David (c. 1630)

oil on panel (62 × 50 cm) — c. 1630 Museum Städel Museum, Frankfurt am Main

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to 1 Samuel 18:10


다윗을 시기하는 사울

 5.다윗이 사울의 보내는 곳마다 가서 지혜롭게 행하매 사울이 그로 군대의 장을 삼았더니 온 백성이 합당히 여겼고 사울의 신하들도 합당히 여겼더라   
 6.무리가 돌아올 때 곧 다윗이 블레셋 사람을 죽이고 돌아올 때에 여인들이 이스라엘 모든 성에서 나와서 노래하며 춤추며 소고와 경쇠를 가지고 왕 사울을 환영하는데   
 7.여인들이 뛰놀며 창화하여 가로되 사울의 죽인 자는 천천이요 다윗은 만만이로다 한지라    삼상21:11, 삼상29:5
 8.사울이 이 말에 불쾌하여 심히 노하여 가로되 다윗에게는 만만을 돌리고 내게는 천천만 돌리니 그의 더 얻을 것이 나라 밖에 무엇이냐 하고    삼상15:28
 9.그 날 후로 사울이 다윗을 주목하였더라   
 10.그 이튿날 하나님의 부리신 악신이 사울에게 힘있게 내리매 그가 집 가운데서 야료하는고로 다윗이 평일과 같이 손으로 수금을 타는데 때에 사울의 손에 창이 있는지라    삼상9:24, 삼상16:23
 11.그가 스스로 이르기를 내가 다윗을 벽에 박으리라 하고 그 창을 던졌으나 다윗이 그 앞에서 두번 피하였더라    삼상19:9
 12.여호와께서 사울을 떠나 다윗과 함께 계시므로 사울이 그를 두려워한지라   
 13.그러므로 사울이 그로 자기를 떠나게 하고 천부장을 삼으매 그가 백성 앞에 출입하며    삼하5:2
 14.그 모든 일을 지혜롭게 행하니라 여호와께서 그와 함께 계시니라   
 15.사울이 다윗의 크게 지혜롭게 행함을 보고 그를 두려워하였으나   
 16.온 이스라엘과 유다는 다윗을 사랑하였으니 그가 자기들 앞에 출입함을 인함이었더라   


Twenty years on, Rembrandt made another painting with David playing the harp before Saul.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

Saul and David (1655-1660)

oil on canvas (130 × 164 cm) — 1655 - 1660 Museum Mauritshuis, The Hague

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to 1 Samuel 18:10



David has beaten the Philistines and is returning to the court of King Saul. The superstitious king considers David a threat to his already weakened position. We see him trying to think of a way to get rid of the young hero. At the same, he is moved by David's harp playing - Saul dries his eyes with a curtain.

The people would probably rise against him if he were to kill David. The spear in his hand is useless, although in a flash of anger he does try to kill David with it. So he promotes David to "captain over a thousand", hoping he will die in battle.

In Rembrandt's painting, the old suffering king is clearly touched by David's playing. David is completely absorbed in his music.

It is a much more melancholic and touching interpretation than his earlier rendition of the same episode, which Rembrandt created in 1630.

The attribution to Rembrandt was a point of discussion until it was confirmed by an international team of experts in 2015.