Art and the Bible /Artists (화가의 biblcal arts)

Rembrandt (106) - 2 렘브란트-2

바이블엔명화 2016. 4. 27. 20:39

 




Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Raising of Lazarus (1630)

oil on panel (93 × 81 cm) — 1630 Museum County Museum of Art, Los Angeles

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to John 11:43


나사로를 살리심

 38.이에 예수께서 다시 속으로 통분히 여기시며 무덤에 가시니 무덤이 굴이라 돌로 막았거늘    마27:60, 눅24:2
 39.예수께서 가라사대 돌을 옮겨 놓으라 하시니 그 죽은 자의 누이 마르다가 가로되 주여 죽은지가 나흘이 되었으매 벌써 냄새가 나나이다   
 40.예수께서 가라사대 내 말이 네가 믿으면 하나님의 영광을 보리라 하지 아니하였느냐 하신대   
 41.돌을 옮겨 놓으니 예수께서 눈을 들어 우러러 보시고 가라사대 아버지여 내 말을 들으신 것을 감사하나이다   
 42.항상 내 말을 들으시는 줄을 내가 알았나이다 그러나 이 말씀 하옵는 것은 둘러선 무리를 위함이니 곧 아버지께서 나를 보내신 것을 저희로 믿게 하려 함이니이다    요12:30
 43.이 말씀을 하시고 큰 소리로 나사로야 나오라 부르시니   
 44.죽은 자가 수족을 베로 동인채로 나오는데 그 얼굴은 수건에 싸였더라 예수께서 가라사대 풀어 놓아 다니게 하라 하시니라   

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Many faithful are convinced that on Judgment Day they will rise again. This conviction stems from, among other sources, John 11:25: "I am the resurrection and the life. He who believes in me will live, even though he dies."

To the faithful, the story of Lazarus is evidence of the possibility of resurrection. Hence perhaps the popularity of the story and its numerous expressions in art.

Rembrandt situates the scene in a tomb. Lazarus' sisters look on in amazement, as do the other spectators. on the wall are Lazarus' weapons – according to some mediaeval story, Lazarus was a soldier.

Rembrandt makes additional etchings of the scene, in 1632 and 1642.





Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Prodigal Son Wastes his Inheritance

oil on canvas (161 × 131 cm) — ca. 1636 Museum Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 15:13


잃었던 아들의 비유

 11.또 가라사대 어떤 사람이 두 아들이 있는데   
 12.그 둘째가 아비에게 말하되 아버지여 재산 중에서 내게 돌아올 분깃을 내게 주소서 하는지라 아비가 그 살림을 각각 나눠 주었더니   
 13.그 후 며칠이 못되어 둘째 아들이 재물을 다 모아가지고 먼 나라에 가 거기서 허랑방탕하여 그 재산을 허비하더니   
 14.다 없이한 후 그 나라에 크게 흉년이 들어 저가 비로소 궁핍한지라   
 15.가서 그 나라 백성 중 하나에게 붙여 사니 그가 저를 들로 보내어 돼지를 치게 하였는데   
 16.저가 돼지 먹는 쥐엄 열매로 배를 채우고자 하되 주는 자가 없는지라   
 17.이에 스스로 돌이켜 가로되 내 아버지에게는 양식이 풍족한 품군이 얼마나 많은고 나는 여기서 주려 죽는구나   
 18.내가 일어나 아버지께 가서 이르기를 아버지여 내가 하늘과 아버지께 죄를 얻었사오니   
 19.지금부터는 아버지의 아들이라 일컬음을 감당치 못하겠나이다 나를 품군의 하나로 보소서 하리라 하고   
 20.이에 일어나서 아버지께로 돌아가니라 아직도 상거가 먼데 아버지가 저를 보고 측은히 여겨 달려가 목을 안고 입을 맞추니   
 21.아들이 가로되 아버지여 내가 하늘과 아버지께 죄를 얻었사오니 지금부터는 아버지의 아들이라 일컬음을 감당치 못하겠나이다 하나    눅15:18
 22.아버지는 종들에게 이르되 제일 좋은 옷을 내어다가 입히고 손에 가락지를 끼우고 발에 신을 신기라   
 23.그리고 살진 송아지를 끌어다가 잡으라 우리가 먹고 즐기자   
 24.이 내 아들은 죽었다가 다시 살아났으며 내가 잃었다가 다시 얻었노라 하니 저희가 즐거워하더라   
 25.맏아들은 밭에 있다가 돌아와 집에 가까왔을 때에 풍류와 춤추는 소리를 듣고   
 26.한 종을 불러 이 무슨 일인가 물은대   
 27.대답하되 당신의 동생이 돌아왔으매 당신의 아버지가 그의 건강한 몸을 다시 맞아 들이게 됨을 인하여 살진 송아지를 잡았나이다 하니   
 28.저가 노하여 들어가기를 즐겨 아니하거늘 아버지가 나와서 권한대    행11:2
 29.아버지께 대답하여 가로되 내가 여러 해 아버지를 섬겨 명을 어김이 없거늘 내게는 염소 새끼라도 주어 나와 내 벗으로 즐기게 하신 일이 없더니   
 30.아버지의 살림을 창기와 함께 먹어버린 이 아들이 돌아오매 이를 위하여 살진 송아지를 잡으셨나이다   
 31.아버지가 이르되 얘 너는 항상 나와 함께 있으니 내 것이 다 네 것이로되   
 32.이 네 동생은 죽었다가 살았으며 내가 잃었다가 얻었기로 우리가 즐거워하고 기뻐하는 것이 마땅하다 하니라   


Rembrandt's depiction of how the youngest son wasted the money he got from his father: in an inn, enjoying the company of a lady on his lap.

The master used himself and his wife Saskia as models for this painting.





Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Jewish Bride

oil on canvas (121 × 166 cm) — ca. 1665 Museum Rijksmuseum, Amsterdam

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Genesis 26:8


책망받은 이삭

 6.이삭이 그랄에 거하였더니   
 7.그곳 사람들이 그 아내를 물으매 그가 말하기를 그는 나의 누이라 하였으니 리브가는 보기에 아리따우므로 그곳 백성이 리브가로 인하여 자기를 죽일까 하여 그는 나의 아내라 하기를 두려워함이었더라    잠29:25
 8.이삭이 거기 오래 거하였더니 이삭이 그 아내 리브가를 껴안은 것을 블레셋 왕 아비멜렉이 창으로 내다본지라   
 9.이에 아비멜렉이 이삭을 불러 이르되 그가 정녕 네 아내여늘 어찌 네 누이라 하였느냐 이삭이 그에게 대답하되 내 생각에 그를 인하여 내가 죽게 될까 두려워하였음이로라   
 10.아비멜렉이 가로되 네가 어찌 우리에게 이렇게 행하였느냐 백성 중 하나가 네 아내와 동침하기 쉬웠을뻔 하였은즉 네가 죄를 우리에게 입혔으리라    창20:9
 11.아비멜렉이 이에 모든 백성에게 명하여 가로되 이 사람이나 그 아내에게 범하는 자는 죽이리라 하였더라   
 12.이삭이 그 땅에서 농사하여 그 해에 백배나 얻었고 여호와께서 복을 주시므로    창26:3
 13.그 사람이 창대하고 왕성하여 마침내 거부가 되어   
 14.양과 소가 떼를 이루고 노복이 심히 많으므로 블레셋 사람이 그를 시기하여    전4:4
 15.그 아비 아브라함 때에 그 아비의 종들이 판 모든 우물을 막고 흙으로 메웠더라    창21:30
 16.아비멜렉이 이삭에게 이르되 네가 우리보다 크게 강성한즉 우리를 떠나가라   
 17.이삭이 그곳을 떠나 그랄 골짜기에 장막을 치고 거기 우거하며   
 18.그 아비 아브라함 때에 팠던 우물들을 다시 팠으니 이는 아브라함 죽은 후에 블레셋 사람이 그 우물들을 메웠음이라 이삭이 그 우물들의 이름을 그 아비의 부르던 이름으로 불렀더라    창21:31
 19.이삭의 종들이 골짜기에 파서 샘 근원을 얻었더니   
 20.그랄 목자들이 이삭의 목자와 다투어 가로되 이 물은 우리의 것이라 하매 이삭이 그 다툼을 인하여 그 우물 이름을 에섹이라 하였으며    창21:25
 21.또 다른 우물을 팠더니 그들이 또 다투는고로 그 이름을 싯나라 하였으며   
 22.이삭이 거기서 옮겨 다른 우물을 팠더니 그들이 다투지 아니하였으므로 그 이름을 르호봇이라 하여 가로되 이제는 여호와께서 우리의 장소를 넓게 하셨으니 이 땅에서 우리가 번성하리로다 하였더라   
 23.이삭이 거기서부터 브엘세바로 올라갔더니   
 24.그 밤에 여호와께서 그에게 나타나 가라사대 나는 네 아비 아브라함의 하나님이니 두려워 말라 내 종 아브라함을 위하여 내가 너와 함께 있어 네게 복을 주어 네 자손으로 번성케 하리라 하신지라   
 25.이삭이 그곳에 단을 쌓아 여호와의 이름을 부르고 거기 장막을 쳤더니 그 종들이 거기서도 우물을 팠더라    창12:7, 13, 18


Possibly Isaac and his wife Rebecca (Rebekah), but more likely a painting of two people in an old testamental setting. A 19th century art dealer analyzed the scene as a father giving a necklace to his daughter who is going to be married, hence Jewish Bride.

Another 19th century theory has Jephta and his daughter as the subjects. Jephta had promised God to sacrifice the first person who would meet him after a battle. Unfortunately, his own daughter became that person (Judges 11:35). She seemed to carry her fate with dignity.

If the painting does represent Isaac and Rebecca, it is probably based on Genesis 26:8. Isaac lives in the city of Gerar, in the south of the land Canaan. He has his neighbors believe that his wife is really his sister, because he fears that they might kill him out of jealousy his pretty wife. However, after a while the king catches them behaving as Rembrandt paints them: ‘sporting', as the KJV has it.

The cloths have very warm colors and are painted in great detail. Rembrandt used a painting-knife to apply thick layers of paint, a technique known as impasto. This resulted in even more realistic folds in the clothing.







Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Holy Family with Angels

oil on canvas (117 × 91 cm) — 1645 Museum Hermitage, St. Petersburg

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Luke 2:40


안나의 예언

 36.또 아셀 지파 바누엘의 딸 안나라 하는 선지자가 있어 나이 매우 늙었더라 그가 출가한 후 일곱 해 동안 남편과 함께 살다가   
 37.과부 된지 팔십 사년이라 이 사람이 성전을 떠나지 아니하고 주야에 금식하며 기도함으로 섬기더니   
 38.마침 이 때에 나아와서 하나님께 감사하고 예루살렘의 구속됨을 바라는 모든 사람에게 이 아기에 대하여 말하니라   
 39.주의 율법을 좇아 모든 일을 필하고 갈릴리로 돌아가 본 동네 나사렛에 이르니라   
 40.아기가 자라며 강하여지고 지혜가 충족하며 하나님의 은혜가 그 위에 있더라   


Mary pauses her reading of the Bible in order to check on her son. He is sound asleep in his cradle. In the background Joseph is at work. A group of angels enters the room to witness this domestic scene.

Rembrandt used three sources of light in this painting. Joseph's workshop receives light from the the top right, probably entering through a window. Mary's face glows in the warmth of the fireplace on the right. The angels of course are accompanied by divine light from Heaven.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Descent from the Cross

oil on panel (90 × 65 cm) — c. 1632 - 1633 Museum Alte Pinakothek, Munich

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to John 19:38


무덤에 장사되심

 38.아리마대 사람 요셉이 예수의 제자나 유대인을 두려워하여 은휘하더니 이 일 후에 빌라도더러 예수의 시체를 가져가기를 구하매 빌라도가 허락하는지라 이에 가서 예수의 시체를 가져가니라   
 39.일찍 예수께 밤에 나아왔던 니고데모도 몰약과 침향 섞은 것을 백 근쯤 가지고 온지라   
 40.이에 예수의 시체를 가져다가 유대인의 장례법대로 그 향품과 함께 세마포로 쌌더라   
 41.예수의 십자가에 못 박히신 곳에 동산이 있고 동산 안에 아직 사람을 장사한 일이 없는 새 무덤이 있는지라    마27:60, 눅23:53
 42.이 날은 유대인의 예비일이요 또 무덤이 가까운고로 예수를 거기 두니라    사53:9

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Joseph of Arimathea is helping Jesus down from the cross. The man in the blue suit assisting him, is a self-portrait. The man watching the action is Nicodemus, a person mentioned only in the Gospel of John. To the left, in the dark, Mary has fainted.

There is some similarity with the Descent from the Cross by PP Rubens, but Rembrandt's work is more serene than the dramatic tableau by Rubens.

The painting is part of a series of passion paintings that Rembrandt made for Frederik Hendrik, the stadtholder. Ref. The Resurrection and The Ascension.






Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Denial of Peter

oil on canvas (154 × 169 cm) — 1660 Museum Rijksmuseum, Amsterdam

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography


This work is linked to Mark 14:70


베드로의 부인

 66.베드로는 아래 뜰에 있더니 대제사장의 비자 하나가 와서    막14:54
 67.베드로의 불 쬠을 보고 주목하여 가로되 너도 나사렛 예수와 함께 있었도다 하거늘   
 68.베드로가 부인하여 가로되 나는 네 말하는 것이 무엇인지 알지도 못하고 깨닫지도 못하겠노라 하며 앞뜰로 나갈쌔   
 69.비자가 그를 보고 곁에 서 있는 자들에게 다시 이르되 이 사람은 그 당이라 하되   
 70.또 부인하더라 조금 후에 곁에 서 있는 사람들이 다시 베드로에게 말하되 너는 갈릴리 사람이니 참으로 그 당이니라    삿12:6
 71.베드로가 저주하며 맹세하되 나는 너희의 말하는 이 사람을 알지 못하노라 하니   
 72.닭이 곧 두번째 울더라 이에 베드로가 예수께서 자기에게 하신 말씀 곧 닭이 두번 울기 전에 네가 세번 나를 부인하리라 하심이 기억되어 생각하고 울었더라    마26:34


Peter denounces Jesus by claiming not to be one of his followers - exactly as Jesus had predicted. Peter had vowed to never betray him. Here a servant of the high priest Caiaphas recognizes Peter. All action is frozen in time – the spectator is waiting for Peter to reply, who is taking his time making up his mind. In the background, hardly discernable, Jesus is being taken away by soldiers.

Rembrandt was aided by some of his students when he made this painting.