Art and the Bible /Artists (화가의 biblcal arts)

Bosch, Jheronimus (17) 히에로니무스 보슈

바이블엔명화 2016. 4. 28. 08:18


 

Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

Ecce Homo

oil on panel (75 × 61 cm) — c. 1476 or later Museum Städel Museum, Frankfurt am Main

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to John 19:5


빌라도의 판결

 1.이에 빌라도가 예수를 데려다가 채찍질하더라    사50:6, 사53:5
 2.군병들이 가시로 면류관을 엮어 그의 머리에 씌우고 자색 옷을 입히고   
 3.앞에 와서 가로되 유대인의 왕이여 평안할찌어다 하며 손바닥으로 때리더라   
 4.빌라도가 다시 밖에 나가 말하되 보라 이 사람을 데리고 너희에게 나오나니 이는 내가 그에게서 아무 죄도 찾지 못한 것을 너희로 알게 하려 함이로라 하더라   
 5.이에 예수께서 가시 면류관을 쓰고 자색 옷을 입고 나오시니 빌라도가 저희에게 말하되 보라 이 사람이로다 하매   
 6.대제사장들과 하속들이 예수를 보고 소리질러 가로되 십자가에 못 박게 하소서 십자가에 못 박게 하소서 하는지라 빌라도가 가로되 너희가 친히 데려다가 십자가에 못 박으라 나는 그에게서 죄를 찾지 못하노라   
 7.유대인들이 대답하되 우리에게 법이 있으니 그 법대로 하면 저가 당연히 죽을 것은 저가 자기를 하나님 아들이라 함이니이다    레24:16
 8.빌라도가 이 말을 듣고 더욱 두려워하여    마27:19
 9.다시 관정에 들어가서 예수께 말하되 너는 어디로서냐 하되 예수께서 대답하여 주지 아니하시는지라   
 10.빌라도가 가로되 내게 말하지 아니하느냐 내가 너를 놓을 권세도 있고 십자가에 못 박을 권세도 있는줄 알지 못하느냐   
 11.예수께서 대답하시되 위에서 주지 아니하셨더면 나를 해할 권세가 없었으리니 그러므로 나를 네게 넘겨 준 자의 죄는 더 크니라 하시니    행2:23, 롬13:1, 요18:28, 행3:13
 12.이러하므로 빌라도가 예수를 놓으려고 힘썼으나 유대인들이 소리질러 가로되 이 사람을 놓으면 가이사의 충신이 아니니이다 무릇 자기를 왕이라 하는 자는 가이사를 반역하는 것이니이다    눅23:2, 행17:7
 13.빌라도가 이 말을 듣고 예수를 끌고 나와서 박석(히브리 말로 가바다)이란 곳에서 재판석에 앉았더라    마27:19
 14.이 날은 유월절의 예비일이요 때는 제 육시라 빌라도가 유대인들에게 이르되 보라 너희 왕이로다   
 15.저희가 소리지르되 없이 하소서 없이 하소서 저를 십자가에 못 박게 하소서 빌라도가 가로되 내가 너희 왕을 십자가에 못 박으랴 대제사장들이 대답하되 가이사 외에는 우리에게 왕이 없나이다 하니   


The Roman governor Pontius Pilate presents the captured Jesus to the priests and the people. "Behold the Man!" he says, thus emphasizing that in his opinion Jesus is not the king of the Jews.

Jesus has been scourged, even though Pilate did not consider him guilty. But the crowd wants more and demands crucifixion.

This is one of Bosch' earlier works. Many of the figures are still a little stiff, but the expression on their faces is very strong. In the background, a nice view on a medieval city.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

Flood panels, outsides

oil on panel (69 × 36 cm and 69 × 39 cm) — c. 1514 Museum Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Jheronimus Bosch biography



These are the reverse sides of the left and right wings of a triptych. The insides show the world before and after the Flood. The central panel is lost.

Each panel contains two tondos (roundels, or medaillons) with allegorical pictures. Bosch' message seems to be that true faith can save a man from the devil.

In the upper left tondo, someone is being beaten by a devil in a gate. A woman flees from the violence; a man kneels and prays.

In the lower left tondo, the devil has taken the plough from the farmer, who lies on the ground.

In the upper right a man is being attacked by three demons. In the lower right tondo, Jesus is blessing the same man. In the background scene an angel is seen handing the man some clothes.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

Garden of Earthly Delights - central panel

oil on panel (220 × 195 cm) — ca. 1500 Museum Museo del Prado, Madrid

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Genesis 6:2


인류의 죄악

 1.사람이 땅위에 번성하기 시작할 때에 그들에게서 딸들이 나니    창1:28
 2.하나님의 아들들이 사람의 딸들의 아름다움을 보고 자기들의 좋아하는 모든 자로 아내를 삼는지라   
 3.여호와께서 가라사대 나의 신이 영원히 사람과 함께 하지 아니하리니 이는 그들이 육체가 됨이라 그러나 그들의 날은 일백 이십년이 되리라 하시니라    갈5:16-17, 벧전3:19-20
 4.당시에 땅에 네피림이 있었고 그 후에도 하나님의 아들들이 사람의 딸들을 취하여 자식을 낳았으니 그들이 용사라 고대에 유명한 사람이었더라   
 5.여호와께서 사람의 죄악이 세상에 관영함과 그 마음의 생각의 모든 계획이 항상 악할 뿐임을 보시고    마15:19, 롬3:23
 6.땅위에 사람 지으셨음을 한탄하사 마음에 근심하시고    민23:19, 삼상15:11, 엡4:30
 7.가라사대 나의 창조한 사람을 내가 지면에서 쓸어 버리되 사람으로부터 육축과 기는 것과 공중의 새까지 그리하리니 이는 내가 그것을 지었음을 한탄함이니라 하시니라   
 8.그러나 노아는 여호와께 은혜를 입었더라   


Central panel of a triptych. See a more detailed picture of the fountain.

In medieval Europe birds were symbols of love and lust. Perhaps that is why Jeroen Bosch included many birds in this painting.

Left panel: paradise.
Right panel: hell.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

Garden of Earthly Delights - Hell

oil on panel (220 × 97 cm) — 1480/90 of ca. 1500 Museum Museo del Prado, Madrid

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Numbers 16:33


고라 당의 반역

 1.레위의 증손 고핫의 손자 이스할의 아들 고라와 르우벤 자손 엘리압의 아들 다단과 아비람과 벨렛의 아들 온이 당을 짓고   
 2.이스라엘 자손 총회에 택함을 받은 자 곧 회중에 유명한 어떤 족장 이백 오십인과 함께 일어나서 모세를 거스리니라   
 3.그들이 모여서 모세와 아론을 거스려 그들에게 이르되 너희가 분수에 지나도다 회중이 다 각각 거룩하고 여호와께서도 그들 중에 계시거늘 너희가 어찌하여 여호와의 총회 위에 스스로 높이느뇨   
 4.모세가 듣고 엎드렸다가    민20:6
 5.고라와 그 모든 무리에게 말하여 가로되 아침에 여호와께서 자기에게 속한 자가 누구인지, 거룩한 자가 누구인지 보이시고 그 자를 자기에게 가까이 나아오게 하시되 곧 그가 택하신 자를 자기에게 가까이 나아오게 하시리니    출28:1, 겔40:46, 딤후2:19
 6.이렇게 하라 너 고라와 너의 모든 무리는 향로를 취하고    레10:1
 7.내일 여호와 앞에서 그 향로에 불을 담고 그 위에 향을 두라 그 때에 여호와의 택하신 자는 거룩하게 되리라 레위 자손들아 너희가 너무 분수에 지나치느니라    민16:3
 8.모세가 또 고라에게 이르되 너희 레위 자손들아 들으라   
 9.이스라엘의 하나님이 이스라엘 회중에서 너희를 구별하여 자기에게 가까이 하게 하사 여호와의 성막에서 봉사하게 하시며 회중 앞에 서서 그들을 대신하여 섬기게 하심이 너희에게 작은 일이겠느냐    신10:8, 삼상18:23
 10.하나님이 너와 네 모든 형제 레위 자손으로 너와 함께 가까이 오게 하신 것이 작은 일이 아니어늘 너희가 오히려 제사장의 직분을 구하느냐   
 11.이를 위하여 너와 너의 무리가 다 모여서 여호와를 거스리는도다 아론은 어떠한 사람이관대 너희가 그를 원망하느냐    고전3:5
 12.모세가 엘리압의 아들 다단과 아비람을 부르러 보내었더니 그들이 가로되 우리는 올라가지 않겠노라    출2:14
 13.네가 우리를 젖과 꿀이 흐르는 땅에서 이끌어 내어 광야에서 죽이려 함이 어찌 작은 일이기에 오히려 스스로 우리 위에 왕이 되려 하느냐   
 14.이뿐 아니라 네가 우리를 젖과 꿀이 흐르는 땅으로 인도하여 들이지도 아니하고 밭도 포도원도 우리에게 기업으로 주지 아니하니 네가 이 사람들의 눈을 빼려느냐 우리는 올라가지 아니하겠노라   
 15.모세가 심히 노하여 여호와께 여짜오되 주는 그들의 예물을 돌아보지 마옵소서 나는 그들의 한 나귀도 취하지 아니하였고 그들의 한 사람도 해하지 아니하였나이다 하고    창4:4-5
 16.이에 고라에게 이르되 너와 너의 온 무리는 아론과 함께 내일 여호와 앞으로 나아오되    민16:6-7
 17.너희는 각기 향로를 잡고 그 위에 향을 두고 각 사람이 그 향로를 여호와 앞으로 가져오라 향로는 모두 이백 오십이라 너와 아론도 각각 향로를 가지고 올찌니라   
 18.그들이 각기 향로를 취하여 불을 담고 향을 그 위에 두고 모세와 아론으로 더불어 회막문에 서니라   
 19.고라가 온 회중을 회막문에 모아 놓고 그 두 사람을 대적하려 하매 여호와의 영광이 온 회중에게 나타나시니라    레9:23
 20.여호와께서 모세와 아론에게 일러 가라사대   
 21.너희는 이 회중에게서 떠나라 내가 순식간에 그들을 멸하려 하노라    출33:5
 22.그 두 사람이 엎드려 가로되 하나님이여 모든 육체의 생명의 하나님이여 한 사람이 범죄하였거늘 온 회중에게 진노하시나이까    삼하24:17, 히12:9
 23.여호와께서 모세에게 일러 가라사대   
 24.회중에게 명하여 이르기를 너희는 고라와 다단과 아비람의 장막 사면에서 떠나라 하라   
 25.모세가 일어나 다단과 아비람에게로 가니 이스라엘 장로들이 좇았더라   
 26.모세가 회중에게 일러 가로되 이 악인들의 장막에서 떠나고 그들의 물건은 아무 것도 만지지 말라 그들의 모든 죄중에서 너희도 멸망할까 두려워 하노라 하매    창19:12, 고후6:17
 27.무리가 고라와 다단과 아비람의 장막 사면을 떠나고 다단과 아비람은 그 처자와 유아들과 함께 나와서 자기 장막문에 선지라    출33:8
 28.모세가 가로되 여호와께서 나를 보내사 이 모든 일을 행케 하신 것이요 나의 임의로 함이 아닌줄을 이 일로 인하여 알리라    렘23:6
 29.곧 이 사람들의 죽음이 모든 사람과 일반이요 그들의 당하는 벌이 모든 사람의 당하는 벌과 일반이면 여호와께서 나를 보내심이 아니어니와   
 30.만일 여호와께서 새 일을 행하사 땅으로 입을 열어 이 사람들과 그들의 모든 소속을 삼켜 산채로 음부에 빠지게 하시면 이 사람들이 과연 여호와를 멸시한 것인줄을 너희가 알리라    사28:21
 31.이 모든 말을 마치는 동시에 그들의 밑의 땅이 갈라지니라    민26:10
 32.땅이 그 입을 열어 그들과 그 가족과 고라에게 속한 모든 사람과 그 물건을 삼키매    신11:6, 민26:10
 33.그들과 그 모든 소속이 산채로 음부에 빠지며 땅이 그 위에 합하니 그들이 총회 중에서 망하니라   
 34.그 주위에 있는 온 이스라엘이 그들의 부르짖음을 듣고 도망하며 가로되 땅이 우리도 삼킬까 두렵다 하였고   
 35.여호와께로서 불이 나와서 분향하는 이백 오십인을 소멸하였더라    시106:18


Right wing of a triptych.

Click here for a detailed picture.

Left panel: paradise.
Central panel: the Garden of Earthly Delights.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

Garden of Earthly Delights - Paradise

oil on panel (220 × 97 cm) — 1480/90, or ca. 1500 Museum Museo del Prado, Madrid

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Genesis 2:25



여자의 창조

 21.여호와 하나님이 아담을 깊이 잠들게 하시니 잠들매 그가 그 갈빗대 하나를 취하고 살로 대신 채우시고    삼상26:12
 22.여호와 하나님이 아담에게서 취하신 그 갈빗대로 여자를 만드시고 그를 아담에게로 이끌어 오시니   
 23.아담이 가로되 이는 내 뼈 중의 뼈요 살 중의 살이라 이것을 남자에게서 취하였은즉 여자라 칭하리라 하니라    고전11:8
 24.이러므로 남자가 부모를 떠나 그 아내와 연합하여 둘이 한 몸을 이룰찌로다    엡5:31
 25.아담과 그 아내 두 사람이 벌거벗었으나 부끄러워 아니하니라   



Left wing of the triptych Garden of Earthly Delights.

Many animals and birds appear to be living in peaceful co-existence. Quite a number of the animals are African, like the elephant and the giraffe.

The central figure is God, who has just created Eve out of one of Adam's ribs. God introduces them to each other.

In the foreground some animals can be seen eating others, thus not living together peacefully. Perhaps Bosch meant that the Fall was iminent.

Central panel: the Garden of Earthly Delights.
Right panel: hell.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

Haywayn triptych

oil on panel (135 × 200 cm) — c. 1516 Museum Museo del Prado, Madrid

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Genesis 3:6



사단의 유혹과 타락

 1.여호와 하나님의 지으신 들짐승 중에 뱀이 가장 간교하더라 뱀이 여자에게 물어 가로되 하나님이 참으로 너희더러 동산 모든 나무의 실과를 먹지 말라 하시더냐    마10:16, 계12:9, 계20:2
 2.여자가 뱀에게 말하되 동산 나무의 실과를 우리가 먹을 수 있으나   
 3.동산 중앙에 있는 나무의 실과는 하나님의 말씀에 너희는 먹지도 말고 만지지도 말라 너희가 죽을까 하노라 하셨느니라    창2:17
 4.뱀이 여자에게 이르되 너희가 결코 죽지 아니하리라    요8:44, 고후11:3
 5.너희가 그것을 먹는 날에는 너희 눈이 밝아 하나님과 같이 되어 선악을 알줄을 하나님이 아심이니라   
 6.여자가 그 나무를 본즉 먹음직도 하고 보암직도 하고 지혜롭게 할만큼 탐스럽기도 한 나무인지라 여자가 그 실과를 따먹고 자기와 함께한 남편에게도 주매 그도 먹은지라    딤전2:14
 7.이에 그들의 눈이 밝아 자기들의 몸이 벗은 줄을 알고 무화과나무 잎을 엮어 치마를 하였더라   


This tryptich shows sin and what it leads to, starting with the original sin and the expulsion from Paradise and ending in Hell. The beleaguered haywain with its large haystack in the central panel stands for greed, one of the seven major sins. Devils pull the car to the right, towards Hell.

The greed causes all sorts of trouble, including fighting and even murder, as the dead man in the middle shows. In front of him a quack physician is shown. The hay that stocks out of his pocket shows he must be doing very well with his deceptive business. The same goes for the monk on the right, whose belly shows a preference for worldly joys.

A number of important people ride behind the haywain. They seem happy with themselves and unaware of where they are heading.

Bosch probably tried to point the viewer to the risks of falling for sins and earthly temptations. He shows that sinners end in Hell - quite a warning.

On the outside of the tryptich a wayfarer is shown, a character Bosch often used for symbolising man's journey in life.

An almost identical tryptich is also kept in Spain, in the Escorial.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

Hell and the Flood

oil on panel (69 × 36 cm and 69 × 39 cm) — ca. 1514 Museum Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Genesis 8:4



물을 감하신 하나님

 1.하나님이 노아와 그와 함께 방주에 있는 모든 들짐승과 육축을 권념하사 바람으로 땅위에 불게 하시매 물이 감하였고    출2:24, 14:21, 출15:10, 삼상1:19
 2.깊음의 샘과 하늘의 창이 막히고 하늘에서 비가 그치매    창7:11, 욥38:37
 3.물이 땅에서 물러가고 점점 물러가서 일백 오십일 후에 감하고    창7:24
 4.칠월 곧 그 달 십칠일에 방주가 아라랏산에 머물렀으며    왕하19:37, 렘51:27
 5.물이 점점 감하여 시월 곧 그달 일일에 산들의 봉우리가 보였더라   




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

The Adoration of the Magi

oil on panel (138 × 144 cm) — 1485-1500 Museum Museo del Prado, Madrid

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Matthew 2:11


동방 박사의 방문

 1.헤롯왕 때에 예수께서 유대 베들레헴에서 나시매 동방으로부터 박사들이 예루살렘에 이르러 말하되    눅2:4
 2.유대인의 왕으로 나신 이가 어디 계시뇨 우리가 동방에서 그의 별을 보고 그에게 경배하러 왔노라 하니    민24:17, 사60:3
 3.헤롯왕과 온 예루살렘이 듣고 소동한지라   
 4.왕이 모든 대제사장과 백성의 서기관들을 모아 그리스도가 어디서 나겠느뇨 물으니    시2:1
 5.가로되 유대 베들레헴이오니 이는 선지자로 이렇게 기록된바    말2:7, 요7:42
 6.또 유대 땅 베들레헴아 너는 유대 고을 중에 가장 작지 아니하도다 네게서 한 다스리는 자가 나와서 내 백성 이스라엘의 목자가 되리라 하였음이니이다    미5:2
 7.이에 헤롯이 가만히 박사들을 불러 별이 나타난 때를 자세히 묻고   
 8.베들레헴으로 보내며 이르되 가서 아기에 대하여 자세히 알아 보고 찾거든 내게 고하여 나도 가서 그에게 경배하게 하라   
 9.박사들이 왕의 말을 듣고 갈쌔 동방에서 보던 그 별이 문득 앞서 인도하여 가다가 아기 있는 곳 위에 머물러 섰는지라   
 10.저희가 별을 보고 가장 크게 기뻐하고 기뻐하더라   
 11.집에 들어가 아기와 그 모친 마리아의 함께 있는 것을 보고 엎드려 아기께 경배하고 보배합을 열어 황금과 유향과 몰약을 예물로 드리니라   
 12.꿈에 헤롯에게로 돌아가지 말라 지시하심을 받아 다른 길로 고국에 돌아가니라   


The three Kings in the foreground all have their traditional characteristics: the black Caspar is depicted with incense, the middle-aged Melchior with gold, and old Balthazar with myrrh.

Remarkable about this depiction of the story of the three wise men is the added figure of a man who, with his company, seems to be hiding in the barn. He is half-naked, has a wounded leg and wears a strange hat made of twigs. He probably personifies evil; waiting to strike now the Savior has been born.

The city in the background is Bethlehem.

The kneeling figures on the outer panels are most likely the pair who commissioned the triptych. St Peter and St Agnes (Inez) accompany them. In the left panel Joseph can be seen heating diapers by a fire.



On the reverse sides of the outer panels St Gregory's Mass is depicted. It is a medieval subject: Christ appears to the praying pope Gregory I (c. 540-604) to take away his doubt.





Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

The Calvary with Donor

oil on panel (71 × 59 cm) — ca. 1483 Museum Royal Museums of Fine Arts of Belgium, Brussels

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to John 19:25



십자가에 못박히심

 16.이에 예수를 십자가에 못 박히게 저희에게 넘겨주니라    행8:33, 마27:26, 막15:15, 눅23:25
 17.저희가 예수를 맡으매 예수께서 자기의 십자가를 지시고 해골(히브리 말로 골고다)이라 하는 곳에 나오시니    눅23:33
 18.저희가 거기서 예수를 십자가에 못 박을쌔 다른 두 사람도 그와 함께 좌우편에 못 박으니 예수는 가운데 있더라    눅23:32
 19.빌라도가 패를 써서 십자가 위에 붙이니 나사렛 예수 유대인의 왕이라 기록되었더라    마27:37, 막15:26, 눅23:38
 20.예수의 못 박히신 곳이 성에서 가까운고로 많은 유대인이 이 패를 읽는데 히브리와 로마와 헬라 말로 기록되었더라   
 21.유대인의 대제사장들이 빌라도에게 이르되 유대인의 왕이라 말고 자칭 유대인의 왕이라 쓰라 하니   
 22.빌라도가 대답하되 나의 쓸 것을 썼다 하니라   
 23.군병들이 예수를 십자가에 못 박고 그의 옷을 취하여 네 깃에 나눠 각각 한 깃씩 얻고 속옷도 취하니 이 속옷은 호지 아니하고 위에서부터 통으로 짠 것이라   
 24.군병들이 서로 말하되 이것을 찢지 말고 누가 얻나 제비 뽑자 하니 이는 성경에 저희가 내 옷을 나누고 내 옷을 제비 뽑나이다 한 것을 응하게 하려 함이러라 군병들은 이런 일을 하고    시22:18
 25.예수의 십자가 곁에는 그 모친과 이모와 글로바의 아내 마리아와 막달라 마리아가 섰는지라   
 26.예수께서 그 모친과 사랑하시는 제자가 곁에 섰는 것을 보시고 그 모친께 말씀하시되 여자여 보소서 아들이니이다 하시고   
 27.또 그 제자에게 이르시되 보라 네 어머니라 하신대 그 때부터 그 제자가 자기 집에 모시니라   
 28.이 후에 예수께서 모든 일이 이미 이룬줄 아시고 성경으로 응하게 하려하사 가라사대 내가 목마르다 하시니    시69:21
 29.거기 신 포도주가 가득히 담긴 그릇이 있는지라 사람들이 신 포도주를 머금은 해융을 우슬초에 매어 예수의 입에 대니    마27:48, 막15:36
 30.

예수께서 신 포도주를 받으신 후 가라사대 다 이루었다 하시고 머리를 숙이시고 영혼이 돌아가시니라   


This Bosch fits well into the iconographic tradition of the 15th century. It was not unusual for any artist to include one's patron in their work, but for Hieronymus Bosch it was. This is one exception. The triptych Adoration of the Magi is another.

The unknown patron is in fact referred to as ‘donor' in the title, suggesting the work was donated, presumably to a church.

The donor is seen kneeling at the foot of the Cross. To his right, Peter (with keys) seems to be introducing him to John the Evangelist, who in turn introduces him to Mary, who is praying to Jesus.

In the background the silhouette of a Brabant city is visible under a beautiful sky, in thin air. Bosch created depth by using different hues of green.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

The Carrying of the Cross (Escorial)

oil on panel (150 × 94 cm) — ca. 1498 Museum Monastery of El Escorial, San Lorenzo de El Escorial

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to John 19:17


 17.저희가 예수를 맡으매 예수께서 자기의 십자가를 지시고 해골(히브리 말로 골고다)이라 하는 곳에 나오시니    눅23:33


It is not entirely clear if Bosch painted The Carrying of the Cross himself. In line with other work from his studio is the angle at which the faces are held - the caricatures in profile, the rest turned halfway to the viewer.

Bosch made at least two more paintings on this subject: one is in Vienna, the other in Gent.

The man in white is Simon of Cyrene, who was ordered to help carrying the cross. Jesus was hindered not only by the weight of the cross, but also by blocks with nails that were tied to his feet.

To the right a soldier leads the way. Like Christ he looks us, with a look suggesting 'I may be the one doing this, but it could have been you just as well'. Perhaps that is the message of this painting.

The crescent on the soldier's blue gown is an anachronistic detail. Around 1500 many Europeans feared an invasion of Islamic armies.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

The Carrying of the Cross (Ghent)

oil on panel (77 × 84 cm) — ca. 1510 Museum Museum voor Schone Kunsten, Ghent

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to John 19:17


A curious painting with an extraordinary composition for its day and age. The figures are jammed into a small space, leaving almost no room between them. All faces are caricatures except for two: the face of Jesus bearing the cross, and that of Veronica. She holds a towel with an imprint of the face that she has just dried.

Some say Bosch did not make this work himself. In addition, it is not entirely certain when the painting was made. The work is nevertheless often seen as the best example of Bosch's hallucinatory style.

He made at least two more paintings on the same subject: one is in Madrid, the other in Vienna.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

The Carrying of the Cross (Vienna)

oil on panel (57 × 32 cm) — ca. 1500 Museum Kunsthistorisches Museum, Vienna

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to John 19:17


The two murderers have arrived on Golgotha while Jesus is on his way, pushed on by the crowd. A priest is taking confession of one the murderers - quite an anachronism.

This panel was once the left panel of a triptych. The rest probably showed scenes from the Passion as well.

Bosch made at least two more paintings on this subject: one is in Madrid, the other in Gent.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

The Crowning with Thorns

oil on panel (74 × 59 cm) — 1485 or later Museum National Gallery, London

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Mark 15:17


죽이기로 결정됨

 6.명절을 당하면 백성의 구하는대로 죄수 하나를 놓아 주는 전례가 있더니   
 7.민란을 꾸미고 이 민란에 살인하고 포박된 자 중에 바라바라 하는 자가 있는지라   
 8.무리가 나아가서 전례대로 하여주기를 구한대   
 9.빌라도가 대답하여 가로되 너희는 내가 유대인의 왕을 너희에게 놓아 주기를 원하느냐 하니   
 10.이는 저가 대제사장들이 시기로 예수를 넘겨준줄 앎이러라    요3:12
 11.그러나 대제사장들이 무리를 충동하여 도리어 바라바를 놓아 달라 하게 하니    행3:14
 12.빌라도가 또 대답하여 가로되 그러면 너희가 유대인의 왕이라 하는 이는 내가 어떻게 하랴   
 13.저희가 다시 소리지르되 저를 십자가에 못 박게 하소서   
 14.빌라도가 가로되 어찜이뇨 무슨 악한 일을 하였느냐 하니 더욱 소리지르되 십자가에 못 박게 하소서 하는지라   
 15.빌라도가 무리에게 만족을 주고자 하여 바라바는 놓아 주고 예수는 채찍질하고 십자가에 못 박히게 넘겨주니라    마27:26, 요19:16
 16.군병들이 예수를 끌고 브라이도리온이라는 뜰 안으로 들어가서 온 군대를 모으고   
 17.예수에게 자색 옷을 입히고 가시 면류관을 엮어 씌우고   
 18.예하여 가로되 유대인의 왕이여 평안할찌어다 하고   
 19.갈대로 그의 머리를 치며 침을 뱉으며 꿇어 절하더라   


Also known as Christ Mocked. Quietly Jesus endures torture and ridicule. His eyes show compassion. He looks straight at the viewer.

Hieronymus Bosch shows Jesus in a white robe, perhaps because white is a more innocent color than the purple mentioned in the Bible.

White may also have been chosen as it is a neutral color amidst the strong colors of the four mocking men.

The entire panel is filled with persons, which results in a claustrofobic effect.

A yellow crescent moon and a yellow star can be detected on the red head-dress. They symbolize Islam and Judaism, marking the man as an enemy of Christianity.




Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516

The Last Judgement

oil on panel (164 × 247 cm) — c. 1482 or later Museum Gemäldegalerie of the Academy of Fine Arts, Vienna

Jheronimus Bosch biography


This work is linked to Revelation 14:8



천사들의 메세지

 6.또 보니 다른 천사가 공중에 날아가는데 땅에 거하는 자들 곧 여러 나라와 족속과 방언과 백성에게 전할 영원한 복음을 가졌더라   
 7.그가 큰 음성으로 가로되 하나님을 두려워하며 그에게 영광을 돌리라 이는 그의 심판하실 시간이 이르렀음이니 하늘과 땅과 바다와 물들의 근원을 만드신 이를 경배하라 하더라   
 8.또 다른 천사 곧 둘째가 그 뒤를 따라 말하되 무너졌도다 무너졌도다 큰 성 바벨론이여 모든 나라를 그 음행으로 인하여 진노의 포도주로 먹이던 자로다 하더라    계18:2, 계16:19, 렘51:7
 9.또 다른 천사 곧 세째가 그 뒤를 따라 큰 음성으로 가로되 만일 누구든지 짐승과 그의 우상에게 경배하고 이마에나 손에 표를 받으면   
 10.그도 하나님의 진노의 포도주를 마시리니 그 진노의 잔에 섞인 것이 없이 부은 포도주라 거룩한 천사들 앞과 어린 양 앞에서 불과 유황으로 고난을 받으리니    막8:38
 11.그 고난의 연기가 세세토록 올라가리로다 짐승과 그의 우상에게 경배하고 그 이름의 표를 받는 자는 누구든지 밤낮 쉼을 얻지 못하리라 하더라   
 12.성도들의 인내가 여기 있나니 저희는 하나님의 계명과 예수 믿음을 지키는 자니라   
 13.

또 내가 들으니 하늘에서 음성이 나서 가로되 기록하라 자금 이후로 주 안에서 죽는 자들은 복이 있도다 하시매 성령이 가라사대 그러하다 저희 수고를 그치고 쉬리니 이는 저희의 행한 일이 따름이라 하시더라   

Triptych by Hieronymus Bosch. The left wing tells the story of Adam and Eve: the creation of man, the eating of the apple and the expulsion from Paradise.

The center panel shows the Last Judgment, a popular medieval subject. Seated in heaven, Jesus decides who will go to Hell and who will enter Heaven. The earth is on fire and strange creatures capture the remaining sinners.

The right wing shows Hell, destination of the doomed.