Art and the Bible /arts (그림설명)

Prodigal Son (돌아온 탕아)

바이블엔명화 2016. 4. 6. 08:33

 

 

 

 

(눅 15:11) ○또 이르시되 어떤 사람에게 두 아들이 있는데
(눅 15:12) 그 둘째가 아버지에게 말하되 아버지여 재산 중에서 내게 돌아올 분깃을 내게 주소서 하는지라 아버지가 그 살림을 각각 나눠 주었더니
(눅 15:13) 그 후 며칠이 안 되어 둘째 아들이 재물을 다 모아 가지고 먼 나라에 가 거기서 허랑방탕하여 그 재산을 낭비하더니
(눅 15:14) 다 없앤 후 그 나라에 크게 흉년이 들어 그가 비로소 궁핍한지라
(눅 15:15) 가서 그 나라 백성 중 한 사람에게 붙여 사니 그가 그를 들로 보내어 돼지를 치게 하였는데
(눅 15:16) 그가 돼지 먹는 쥐엄 열매로 배를 채우고자 하되 주는 자가 없는지라
(눅 15:17) 이에 스스로 돌이켜 이르되 내 아버지에게는 양식이 풍족한 품꾼이 얼마나 많은가 나는 여기서 주려 죽는구나
(눅 15:18) 내가 일어나 아버지께 가서 이르기를 아버지 내가 하늘과 아버지께 죄를 지었사오니
(눅 15:19) 지금부터는 아버지의 아들이라 일컬음을 감당하지 못하겠나이다 나를 품꾼의 하나로 보소서 하리라 하고
(눅 15:20) 이에 일어나서 아버지께로 돌아가니라 아직도 거리가 먼데 아버지가 그를 보고 측은히 여겨 달려가 목을 안고 입을 맞추니
(눅 15:21) 아들이 이르되 아버지 내가 하늘과 아버지께 죄를 지었사오니 지금부터는 아버지의 아들이라 일컬음을 감당하지 못하겠나이다 2)하나 눅15:18
(눅 15:22) 아버지는 종들에게 이르되 제일 좋은 옷을 내어다가 입히고 손에 가락지를 끼우고 발에 신을 신기라
(눅 15:23) 그리고 살진 송아지를 끌어다가 잡으라 우리가 먹고 즐기자
(눅 15:24) 이 내 아들은 죽었다가 다시 살아났으며 내가 잃었다가 다시 얻었노라 하니 그들이 즐거워하더라
(눅 15:25) 맏아들은 밭에 있다가 돌아와 집에 가까이 왔을 때에 풍악과 춤추는 소리를 듣고
(눅 15:26) 한 종을 불러 이 무슨 일인가 물은대
(눅 15:27) 대답하되 당신의 동생이 돌아왔으매 당신의 아버지가 건강한 그를 다시 맞아들이게 됨으로 인하여 살진 송아지를 잡았나이다 하니
(눅 15:28) 그가 노하여 들어가고자 하지 아니하거늘 아버지가 나와서 권한대 행11:2
(눅 15:29) 아버지께 대답하여 이르되 내가 여러 해 아버지를 섬겨 명을 어김이 없거늘 내게는 염소 새끼라도 주어 나와 내 벗으로 즐기게 하신 일이 없더니
(눅 15:30) 아버지의 살림을 창녀들과 함께 삼켜 버린 이 아들이 돌아오매 이를 위하여 살진 송아지를 잡으셨나이다
(눅 15:31) 아버지가 이르되 얘 너는 항상 나와 함께 있으니 내 것이 다 네 것이로되
(눅 15:32)

이 네 동생은 죽었다가 살아났으며 내가 잃었다가 얻었기로 우리가 즐거워하고 기뻐하는 것이 마땅하다 하니라

 

 

 

 

 

 

James Tissot 1836 – 1902

The Return of the Prodigal Son (1862)

oil on canvas — 1862
private collection

James Tissot biography

 

This work is linked to Luke 15:21

 

Here, the story of the prodigal son is located in Paris. The city still looks medieval, so it must have been in a neighborhood not yet touched by Hausmann's urban renovation plans.

The son has spent all his money and now returns to his father, almost without any clothes left. The father welcomes him lovingly without a word of rebuke.

This painting shows Tissot's sense of detail. He made another version in 1882, set against the port of London.

 

 

 

 

 

James Tissot 1836 – 1902

The Prodigal Son in Modern Life: The Return (1882)

oil on canvas — c. 1882

 Museum National Gallery of Art, Washington DC

James Tissot biography

 

This work is linked to Luke 15:21

 

Tissot places the story of the prodigal son who returns to his father repenting in a contemporary context. The son's ship has just come in and his father awaits him at the quay.

Perhaps Tissot was inspired by this depiction of the story by Rembrandt. Here too the bystanders look on in silence, impressed by the scene. Twenty years earlier, Tissot made a Prodigal son set in Paris.

Tissot lived in London when he made this painting. He enjoyed spending time in the Port of London and often used it as a setting for his work.

 

 

 

 

 

Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Return of the Prodigal Son (1668)

oil on canvas (262 × 206 cm) — 1668-69

 Museum Hermitage, St. Petersburg

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography

 

This work is linked to Luke 15:21

Please scroll down to read more information about this work.

 

After having wasted all the money he has inherited, the youngest son returns to his father. The latter receives him full of grace. The surrounding figures watch respectfully as the father forgives his prodigal son.

There is some doubt whether Rembrandt made this painting all by himself. He may have been helped by students in his workshop.

 

 

 

Rembrandt Harmensz. van Rijn 1606 – 1669

The Prodigal Son Wastes his Inheritance

oil on canvas (161 × 131 cm) — ca. 1636

Museum Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden

Rembrandt Harmensz. van Rijn biography

 

This work is linked to Luke 15:13

 

Rembrandt's depiction of how the youngest son wasted the money he got from his father: in an inn, enjoying the company of a lady on his lap.

The master used himself and his wife Saskia as models for this painting.

 

 

 

Il Guercino (Giovanni Francesco Barbieri) 1591 – 1666

The Return of the Prodigal Son (1655)

oil on canvas (155 × 146 cm) — 1654-1655

Museum Timken Museum, San Diego

Il Guercino (Giovanni Francesco Barbieri) biography

 

This work is linked to Luke 15:21

 

Penniless the prodigal son returns to his father, who welcomes him with compassion. He could have been angry, as the son had waisted his inheritance.

Guercino has depicted the subject at least seven times. This is one of his later works. This site also features a version from 1619 in Vienna.

 

 

 

 

 

Il Guercino (Giovanni Francesco Barbieri) 1591 – 1666

The Return of the Prodigal Son (1619)

oil on canvas (106 × 143 cm) — 1619

 Museum Kunsthistorisches Museum, Vienna

Il Guercino (Giovanni Francesco Barbieri) biography

 

This work is linked to Luke 15:21

 

The lost son returns impoverished to his father's home. His father is genuinely happy to see him and does not mind that the son has wasted his share of the inheritance. This early work of Guercino shows the moment when the son receives a fine set of clothes.

The influence of Caravaggio is obvious: the work shows a great play of light and shades. Experts also mention the influence of Ludovico Carracci, a master from Bologna.

Guercino made several paintings with this subject, e.g. the 1655 version in San Diego.