Art and the Bible /Artists (화가의 biblcal arts)

Fouquet, Jean (5) 장 푸케

바이블엔명화 2016. 4. 27. 20:54

 






Jean Fouquet ca. 1420 – 1477/81

Job and his False Comforters

illumination — 1452-60 Museum Musée Condé, Chantilly

Jean Fouquet biography


This work is linked to Job 2:12



욥과 그의 친구들

 11.때에 욥의 친구 세 사람이 그에게 이 모든 재앙이 임하였다 함을 듣고 각각 자기 처소에서부터 이르렀으니 곧 데만 사람 엘리바스와 수아 사람 빌닷과 나아마 사람 소발이라 그들이 욥을 조문하고 위로하려 하여 상약하고 오더니   
 12.눈을 들어 멀리 보매 그 욥인줄 알기 어렵게 되었으므로 그들이 일제히 소리질러 울며 각각 자기의 겉옷을 찢고 하늘을 향하여 티끌을 날려 자기 머리에 뿌리고    욥2:7
 13.칠일 칠야를 그와 함께 땅에 앉았으나 욥의 곤고함이 심함을 보는고로 그에게 한 말도 하는 자가 없었더라   


In the King James Version, Job sat down among the ashes. But in the Vulgate, the Latin translation that Jean Fouquet probably used, he sat "in sterquilinio", i.e. on a dung-hill.

That is where Job was found by his three friends, who had become concerned about his well-being. They decide to sit with him in order to support him. one of them sticks his foot in the dung and is clearly repelled by the smell.

This is one of the illuminations Fouquet made for the famous book of hours of the French treasurer Étienne Chevalier.





Jean Fouquet ca. 1420 – 1477/81

The Apostles Receive their Mission

illuminated manuscript — 1452-60 Museum Musée Condé, Chantilly

Jean Fouquet biography


This work is linked to Acts 2:17


베드로의 설교

 14.베드로가 열 한 사도와 같이 서서 소리를 높여 가로되 유대인들과 예루살렘에 사는 모든 사람들아 이 일을 너희로 알게 할 것이니 내 말에 귀를 기울이라   
 15.때가 제 삼시니 너희 생각과 같이 이 사람들이 취한 것이 아니라    살전5:7
 16.이는 곧 선지자 요엘로 말씀하신 것이니 일렀으되    욜2:28
 17.하나님이 가라사대 말세에 내가 내 영으로 모든 육체에게 부어 주리니 너희의 자녀들은 예언할 것이요 너희의 젊은이들은 환상을 보고 너희의 늙은이들은 꿈을 꾸리라   
 18.그 때에 내가 내 영으로 내 남종과 여종들에게 부어 주리니 저희가 예언할 것이요   
 19.또 내가 위로 하늘에서는 기사와 아래로 땅에서는 징조를 베풀리니 곧 피와 불과 연기로다   
 20.주의 크고 영화로운 날이 이르기 전에 해가 변하여 어두워지고 달이 변하여 피가 되리라    마24:29, 막13:24, 눅21:25
 21.누구든지 주의 이름을 부르는 자는 구원을 얻으리라 하였느니라   
 22.이스라엘 사람들아 이 말을 들으라 너희도 아는바에 하나님께서 나사렛 예수로 큰 권능과 기사와 표적을 너희 가운데서 베푸사 너희 앞에서 그를 증거하셨느니라    요3:2
 23.그가 하나님의 정하신 뜻과 미리 아신대로 내어준바 되었거늘 너희가 법 없는 자들의 손을 빌어 못 박아 죽였으나   
 24.하나님께서 사망의 고통을 풀어 살리셨으니 이는 그가 사망에게 매여 있을 수 없었음이라    호13:14, 요20:9
 25.다윗이 저를 가리켜 가로되 내가 항상 내 앞에 계신 주를 뵈웠음이여 나로 요동치 않게 하기 위하여 그가 내 우편에 계시도다   
 26.이러므로 내 마음이 기뻐하였고 내 입술도 즐거워하였으며 육체는 희망에 거하리니    시16:9
 27.이는 내 영혼을 음부에 버리지 아니하시며 주의 거룩한 자로 썩음을 당치 않게 하실 것임이로다   
 28.주께서 생명의 길로 내게 보이셨으니 주의 앞에서 나로 기쁨이 충만하게 하시리로다 하였으니   
 29.형제들아 내가 조상 다윗에 대하여 담대히 말할 수 있노니 다윗이 죽어 장사되어 그 묘가 오늘까지 우리 중에 있도다    행13:36, 느3:16
 30.그는 선지자라 하나님이 이미 맹세하사 그 자손 중에서 한 사람을 그 위에 앉게 하리라 하심을 알고    마22:43, 마22:44, 삼하7:12
 31.미리 보는 고로 그리스도의 부활하심을 말하되 저가 음부에 버림이 되지 않고 육신이 썩음을 당하지 아니하시리라 하더니   
 32.이 예수를 하나님이 살리신지라 우리가 다 이 일에 증인이로다   
 33.하나님이 오른손으로 예수를 높이시매 그가 약속하신 성령을 아버지께 받아서 너희 보고 듣는 이것을 부어 주셨느니라    행1:4, 행5:31, 눅24:49, 행10:45
 34.다윗은 하늘에 올라가지 못하였으나 친히 말하여 가로되 주께서 내 주에게 말씀하시기를    마22:44, 고전15:25
 35.내가 네 원수로 네 발등상 되게 하기까지 너는 내 우편에 앉았으라 하셨도다 하였으니   
 36.그런즉 이스라엘 온 집이 정녕 알찌니 너희가 십자가에 못 박은 이 예수를 하나님이 주와 그리스도가 되게 하셨느니라 하니라    겔36:22
 37.저희가 이 말을 듣고 마음에 찔려 베드로와 다른 사도들에게 물어 가로되 형제들아 우리가 어찌할꼬 하거늘   
 38.베드로가 가로되 너희가 회개하여 각각 예수 그리스도의 이름으로 세례를 받고 죄 사함을 얻으라 그리하면 성령을 선물로 받으리니    롬6:4
 39.이 약속은 너희와 너희 자녀와 모든 먼데 사람 곧 주 우리 하나님이 얼마든지 부르시는 자들에게 하신 것이라 하고   
 40.또 여러 말로 확증하며 권하여 가로되 너희가 이 패역한 세대에서 구원을 받으라 하니   
 41.그 말을 받는 사람들은 세례를 받으매 이 날에 제자의 수가 삼천이나 더하더라   


The scene illustrates the moment the apostles receive their mission. The fireball is the Holy Spirit, whose rays touch the apostles and the water of the fountain. The apostles immediately start baptizing their students.

This is one of the illuminations Fouquet made for the famous book of hours of the French treasurer Étienne Chevalier.





Jean Fouquet ca. 1420 – 1477/81

The Conquest of Jericho

illumination — c. 1470-1475 Museum Bibliothèque nationale de France, Paris

Jean Fouquet biography


This work is linked to Joshua 6:20



여리고의 함락

 1.이스라엘 자손들로 인하여 여리고는 굳게 닫혔고 출입하는 자 없더라   
 2.여호와께서 여호수아에게 이르시되 보라 내가 여리고와 그 왕과 용사들을 네 손에 붙였으니    신7:24
 3.너희 모든 군사는 성을 둘러 성 주위를 매일 한번씩 돌되 엿새 동안을 그리하라   
 4.제사장 일곱은 일곱 양각나팔을 잡고 언약궤 앞에서 행할 것이요 제 칠일에는 성을 일곱번 돌며 제사장들은 나팔을 불 것이며    삿7:16
 5.제사장들이 양각나팔을 길게 울려 불어서 그 나팔 소리가 너희에게 들릴 때에는 백성은 다 큰 소리로 외쳐 부를것이라 그리하면 그 성벽이 무너져 내리리니 백성은 각기 앞으로 올라갈찌니라 하시매   
 6.눈의 아들 여호수아가 제사장들을 불러서 그들에게 이르되 너희는 언약궤를 메고 일곱 제사장은 일곱 양각나팔을 잡고 여호와의 궤 앞에서 행하라 하고   
 7.또 백성에게 이르되 나아가서 성을 돌되 무장한 자들이 여호와의 궤 앞에 행할찌니라   
 8.여호수아가 백성에게 이르기를 마치매 제사장 일곱이 일곱 양각나팔을 잡고 여호와 앞에서 진행하며 나팔을 불고 여호와의 언약궤는 그 뒤를 따르며    수4:13
 9.무장한 자들은 나팔 부는 제사장들 앞에서 진행하며 후군은 궤 뒤에 행하고 제사장들은 나팔을 불며 행하더라    민10:25, 사52:12
 10.여호수아가 백성에게 명하여 가로되 너희는 외치지 말며 너희 음성을 들레지 말며 너희 입에서 아무 말도 내지 말라 그리하다가 내가 너희에게 명하여 외치라 하는 날에 외칠찌니라 하고   
 11.여호와의 궤로 성을 한번 돌게 하니라 무리가 진에 돌아와서 진에서 자니라   
 12.여호수아가 아침에 일찌기 일어나니라 제사장들이 여호와의 궤를 메고    수3:6
 13.일곱 제사장은 일곱 양각나팔을 잡고 여호와의 궤 앞에서 계속 진행하며 나팔을 불고 무장한 자들은 그 앞에 행하며 후군은 여호와의 궤 뒤에 행하고 제사장들은 나팔을 불며 행하니라    수6:4
 14.그 제 이일에도 성을 한번 돌고 진에 돌아 오니라 엿새 동안을 이같이 행하니라   
 15.제 칠일 새벽에 그들이 일찌기 일어나서 여전한 방식으로 성을 일곱번 도니 성을 일곱번 돌기는 그날 뿐이었더라   
 16.일곱번째에 제사장들이 나팔을 불 때에 여호수아가 백성에게 이르되 외치라 여호와께서 너희에게 이 성을 주셨느니라    수6:20
 17.이 성과 그 가운데 모든 물건은 여호와께 바치되 기생 라합과 무릇 그 집에 동거하는 자는 살리라 이는 그가 우리의 보낸 사자를 숨겼음이니라    수2:4
 18.너희는 바칠 물건을 스스로 삼가라 너희가 그것을 바친 후에 그 바친 어느 것이든지 취하면 이스라엘 진으로 바침이 되어 화를 당케 할까 두려워하노라    신7:26, 신13:17, 수7:1
 19.은금과 동철 기구들은 다 여호와께 구별될 것이니 그것을 여호와의 곳간에 들일찌니라   
 20.이에 백성은 외치고 제사장들은 나팔을 불매 백성이 나팔 소리를 듣는 동시에 크게 소리질러 외치니 성벽이 무너져 내린지라 백성이 각기 앞으로 나아가 성에 들어가서 그 성을 취하고   
 21.성 중에 있는 것을 다 멸하되 남녀 노유와 우양과 나귀를 칼날로 멸하니라    신7:2
 22.여호수아가 그 땅을 정탐한 두 사람에게 이르되 그 기생의 집에 들어 가서 너희가 그 여인에게 맹세한 대로 그와 그에게 속한 모든 것을 이끌어내라 하매    수2:14, 히11:31
 23.정탐한 소년들이 들어가서 라합과 그 부모와 그 형제와 그에게 속한 모든 것을 이끌어 내고 또 그 친족도 다 이끌어 내어 그들을 이스라엘 진 밖에 두고    수2:13
 24.무리가 불로 성읍과 그 가운데 있는 모든것을 사르고 은금과 동철 기구는 여호와의 집 곳간에 두었더라    수6:19
 25.여호수아가 기생 라합과 그 아비의 가족과 그에게 속한 모든 것을 살렸으므로 그가 오늘날까지 이스라엘 중에 거하였으니 이는 여호수아가 여리고를 탐지하려고 보낸 사자를 숨겼음이었더라    수2:6
 26.여호수아가 그 때에 맹세로 무리를 경계하여 가로되 이 여리고성을 누구든지 일어나서 건축하는 자는 여호와 앞에서 저주를 받을 것이라 그 기초를 쌓을 때에 장자를 잃을 것이요 문을 세울 때에 계자를 잃으리라 하였더라    왕상16:34
 27.여호와께서 여호수아와 함께 하시니 여호수아의 명성이 그 온 땅에 퍼지니라    수9:9




During six days Joshua makes the priests carry the Ark of the Covenant around the city of Jericho, with its impressive city walls. The priests blow trumpets of rams' horns and make one round a day. on the seventh day they make seven rounds. In the final round Joshua tells the people to cheer. Under their cheering, the Jericho walls finally crumble.

Jericho was the first city the Israelites conquered after the crossing of the river Jordan.

This is an illumination by Fouquet in a manuscript of Flavius Josephus' "Antiquities of the Jews". The river in the background is probably the river Jordan.






Jean Fouquet ca. 1420 – 1477/81

Virgin and Child

illumination (11 × 8 cm) — 1455 Museum J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Jean Fouquet biography



This is a page from the book of hours that Fouquet made for Simon de Varie. De Varie was an important public servant at the French treasury. The opposite page shows him kneeling in prayer.

Jean Fouquet: Simon de Varie kneeling.

In the 17th century the original 15th century manuscript was split into three parts. Two volumes ended up in the Dutch Royal Library. The third volume was considered lost until it was re-discovered in 1984. It is now in the Getty Museum in Los Angeles.

Fouquet used tempera and gold paint on parchment for this illumination.

This version of Madonna with Child is much more modest than the one Fouquet made a few years earlier: the Melun Madonna.





Jean Fouquet ca. 1420 – 1477/81

Virgin and Child (Melun diptych)

tempera on panel (93 × 85 cm) — c. 1450 Museum Royal Museum of Fine Arts, Antwerp

Jean Fouquet biography



This spectacular panel is part of a diptych known as the Melun diptych, after the French city where it used to be kept. The other panel shows Étienne Chevalier with Saint Stephen and is in Berlin.

Jean Fouquet: Étienne Chevalier and St. Stephen

Chevalier was treasurer to king Charles VII of France. Fouquet worked at the court of the king. The diptych was made to be displayed on Chevalier's grave.

It appears that the atmosphere at the court must have entered Fouquet's painting. Mary is dressed in a fashionable wardrobe and looks very aristocratic. Many think that the model was Agnes Sorel, the king's mistress.

The red and blue cherubs block the view on the background. Their presence does give the work something sacred, contrary to Mary's bare chest. The fine details in the throne and in the jewels are noteworthy. They suggest that Fouquet was influenced by Flemish painters, who where well known for their skills in that field.

The prominent Dutch historian Johan Huizinga wrote about this panel in his Waning of the Middle Ages. He considered it a fine example of decadence in the late Middle Ages, when religious feelings came close to erotic ones. A few quotes:

"No instance of this dangerous association of religious with amatory sentiments could be more striking than the Madonna ascribed to Foucquet, [..]"

"The bizarre inscrutable expression of the Madonna's face, the red and blue cherubim surrounding her, all contribute to give this painting an air of decadent impiety in spite of the stalwart figure of the donor."

"There is a flavour of blasphemous boldness about the whole, unsurpassed by any artist of the Renaissance."