바이블엔명화 2016. 4. 27. 20:34

 





Jan Havicksz. Steen ca. 1626 – 1679

Adoration of the shepherds

oil on canvas (53 × 64 cm) — between 1660 and 1679 Museum Rijksmuseum, Amsterdam

Jan Havicksz. Steen biography


This work is linked to Luke 2:16




천사들이 목자들에게 전해준 기쁜 소식

 8.그 지경에 목자들이 밖에서 밤에 자기 양떼를 지키더니   
 9.주의 사자가 곁에 서고 주의 영광이 저희를 두루 비취매 크게 무서워하는지라   
 10.천사가 이르되 무서워 말라 보라 내가 온 백성에게 미칠 큰 기쁨의 좋은 소식을 너희에게 전하노라   
 11.오늘날 다윗의 동네에 너희를 위하여 구주가 나셨으니 곧 그리스도 주시니라   
 12.너희가 가서 강보에 싸여 구유에 누인 아기를 보리니 이것이 너희에게 표적이니라 하더니   
 13.홀연히 허다한 천군이 그 천사와 함께 있어 하나님을 찬송하여 가로되   
 14.지극히 높은 곳에서는 하나님께 영광이요 땅에서는 기뻐하심을 입은 사람들 중에 평화로다 하니라   
 15.천사들이 떠나 하늘로 올라가니 목자가 서로 말하되 이제 베들레헴까지 가서 주께서 우리에게 알리신바 이 이루어진 일을 보자 하고   
 16.빨리 가서 마리아와 요셉과 구유에 누인 아기를 찾아서   
 17.보고 천사가 자기들에게 이 아기에 대하여 말한 것을 고하니   
 18.듣는 자가 다 목자의 말하는 일을 기이히 여기되   
 19.마리아는 이 모든 말을 마음에 지키어 생각하니라   
 20.목자가 자기들에게 이르던 바와 같이 듣고 본 그 모든 것을 인하여 하나님께 영광을 돌리고 찬송하며 돌아가니라   



Jan Steen made a pretty Adoration with a very cosy, domestic atmosphere.

To the left a boy lights a fire, to warm a can. Perhaps there is soup in it? Joseph is given a dish with eggs - a far more useful gift than gold, frankincense and myrrh. In the background more shepherds approach, with their wifes and children.

To the right someone plays the pipes. It must have been quite a party!

The most quiet place in the composition is the manger, placed between Mary and the kneeling shepherd.






Jan Havicksz. Steen ca. 1626 – 1679

Amnon and Tamar

oil on panel (67 × 83 cm) — 1665 Museum Wallraf-Richartz Museum, Cologne

Jan Havicksz. Steen biography


This work is linked to 2 Samuel 13:11


다말을 범한 암논의 죄

 1.그 후에 이 일이 있으니라 다윗의 아들 압살롬에게 아름다운 누이가 있으니 이름은 다말이라 다윗의 아들 암논이 저를 연애하나   
 2.저는 처녀이므로 어찌할 수 없는 줄을 알고 암논이 그 누이 다말을 인하여 심화로 병이 되니라   
 3.암논에게 요나답이라 하는 친구가 있으니 저는 다윗의 형 시므아의 아들이요 심히 간교한 자라   
 4.저가 암논에게 이르되 왕자여 어찌하여 나날이 이렇게 파리하여 가느뇨 내게 고하지 아니하겠느뇨 암논이 말하되 내가 아우 압살롬의 누이 다말을 연애함이니라   
 5.요나답이 저에게 이르되 침상에 누워 병든체하다가 네 부친이 너를 보러 오거든 너는 말하기를 청컨대 내 누이 다말로 와서 내게 식물을 먹이되 나 보는데서 식물을 차려 그 손으로 먹여주게 하옵소서 하라   
 6.암논이 곧 누워 병든체하다가 왕이 와서 저를 볼 때에 왕께 고하되 청컨대 내 누이 다말로 와서 내가 보는데서 과자 두어개를 만들어 그 손으로 내게 먹여 주게 하옵소서   
 7.다윗이 사람을 그 집으로 보내어 다말에게 이르되 네 오라비 암논의 집으로 가서 저를 위하여 음식을 차리라 한지라   
 8.다말이 그 오라비 암논의 집에 이르매 암논이 누웠더라 다말이 밀가루를 가지고 반죽하여 그 보는데서 과자를 만들고 그 과자를 굽고   
 9.그 남비를 가져다가 그 앞에 쏟아 놓아도 암논이 먹기를 싫어하고 가로되 모든 사람을 나가게 하라 하니 다 저를 떠나 나가니라   
 10.암논이 다말에게 이르되 식물을 가지고 침실로 들어오라 내가 네 손에서 먹으리라 다말이 자기의 만든 과자를 가지고 침실에 들어가 그 오라비 암논에게 이르러   
 11.저에게 먹이려고 가까이 가지고 갈때에 암논이 그를 붙잡고 이르되 누이야 와서 나와 동침하자   
 12.저가 대답하되 아니라 내 오라비여 나를 욕되게 말라 이런 일은 이스라엘에서 마땅히 행치 못할 것이니 이 괴악한 일을 행치 말라   
 13.내가 이 수치를 무릅쓰고 어디로 가겠느냐 너도 이스라엘에서 괴악한 자 중 하나가 되리라 청컨대 왕께 말하라 저가 나를 네게 주기를 거절치 아니하시리라 하되   
 14.암논이 그 말을 듣지 아니하고 다말보다 힘이 세므로 억지로 동침하니라   
 15.그리하고 암논이 저를 심히 미워하니 이제 미워하는 미움이 이왕 연애하던 연애보다 더한지라 곧 저에게 이르되 일어나 가라   
 16.다말이 가로되 가치 아니하다 나를 쫓아 보내는 이 큰 악은 아까 내게 행한 그 악보다 더하다 하되 암논이 듣지 아니하고   
 17.그 부리는 종을 불러 이르되 이 계집을 내어보내고 곧 문빗장을 지르라 하니   
 18.암논의 하인이 저를 끌어내고 곧 문빗장을 지르니라 다말이 채색옷을 입었으니 출가하지 아니한 공주는 이런 옷으로 단장하는 법이라   
 19.다말이 재를 그 머리에 무릅쓰고 그 채색옷을 찢고 손을 머리 위에 얹고 크게 울며 가니라   


Amnon fancies his half-sister Tamar. His friend Jonadab advises him to feign illness and to ask her for help. That way Amnon manages to get her into his room. He then asks her to lie with him. She refuses, upon which he drags her into his bed with force.






Jan Havicksz. Steen ca. 1626 – 1679

David's Triumphant Return

oil on canvas (107 × 159 cm) — 1671 Museum Statens Museum for Kunst, Copenhagen

Jan Havicksz. Steen biography


This work is linked to 1 Samuel 18:6




다윗을 시기하는 사울

 5.다윗이 사울의 보내는 곳마다 가서 지혜롭게 행하매 사울이 그로 군대의 장을 삼았더니 온 백성이 합당히 여겼고 사울의 신하들도 합당히 여겼더라   
 6.무리가 돌아올 때 곧 다윗이 블레셋 사람을 죽이고 돌아올 때에 여인들이 이스라엘 모든 성에서 나와서 노래하며 춤추며 소고와 경쇠를 가지고 왕 사울을 환영하는데   
 7.여인들이 뛰놀며 창화하여 가로되 사울의 죽인 자는 천천이요 다윗은 만만이로다 한지라    삼상21:11, 삼상29:5
 8.사울이 이 말에 불쾌하여 심히 노하여 가로되 다윗에게는 만만을 돌리고 내게는 천천만 돌리니 그의 더 얻을 것이 나라 밖에 무엇이냐 하고    삼상15:28
 9.그 날 후로 사울이 다윗을 주목하였더라   
 10.그 이튿날 하나님의 부리신 악신이 사울에게 힘있게 내리매 그가 집 가운데서 야료하는고로 다윗이 평일과 같이 손으로 수금을 타는데 때에 사울의 손에 창이 있는지라    삼상9:24, 삼상16:23
 11.그가 스스로 이르기를 내가 다윗을 벽에 박으리라 하고 그 창을 던졌으나 다윗이 그 앞에서 두번 피하였더라    삼상19:9
 12.여호와께서 사울을 떠나 다윗과 함께 계시므로 사울이 그를 두려워한지라   
 13.그러므로 사울이 그로 자기를 떠나게 하고 천부장을 삼으매 그가 백성 앞에 출입하며    삼하5:2
 14.그 모든 일을 지혜롭게 행하니라 여호와께서 그와 함께 계시니라   
 15.사울이 다윗의 크게 지혜롭게 행함을 보고 그를 두려워하였으나   
 16.온 이스라엘과 유다는 다윗을 사랑하였으니 그가 자기들 앞에 출입함을 인함이었더라   




David returns to Jerusalem after having defeated the Philistines and their giant Goliath. He is greeted by celebrations and dancing women. David carries Goliath's huge sword. In the background are Jerusalem's city walls.

During the festivities king Saul was grieved when he noticed that David was much more popular than he.

The canvas could use some cleaning: the colours are not as vivid as Steen probably painted them.

There is text on the pillar that the kid is looking at. Loosely translated from 17th century Dutch it reads:

Soli Deo Gloria
It has pleased God
That David has dared
To beat Goliath
And hurt Saul in his heart
Victorious he steps forth
Here welcomed by his bride.






Jan Havicksz. Steen ca. 1626 – 1679

Moses Gets Water out of the Rocks

oil on panel (54 × 44 cm) — c. 1660 Museum Städel Museum, Frankfurt am Main

Jan Havicksz. Steen biography


This work is linked to Exodus 17:6




반석에서 나온 물

 1.이스라엘 자손의 온 회중이 여호와의 명령대로 신 광야에서 떠나 그 노정대로 행하여 르비딤에 장막을 쳤으나 백성이 마실 물이 없는지라    als33:12, 14
 2.백성이 모세와 다투어 가로되 우리에게 물을 주어 마시게 하라 모세가 그들에게 이르되 너희가 어찌하여 나와 다투느냐 너희가 어찌하여 여호와를 시험하느냐    고전10:9
 3.거기서 백성이 물에 갈하매 그들이 모세를 대하여 원망하여 가로되 당신이 어찌하여 우리를 애굽에서 인도하여 내어서 우리와 우리 자녀와 우리 생축으로 목말라 죽게 하느냐   
 4.모세가 여호와께 부르짖어 가로되 내가 이 백성에게 어떻게 하리이까 그들이 얼마 아니면 내게 돌질 하겠나이다    삼상30:6, 요8:59, 마23:37, 요8:59
 5.여호와께서 모세에게 이르시되 백성 앞을 지나가서 이스라엘 장로들을 데리고 하수를 치던 네 지팡이를 손에 잡고 가라    출7:20
 6.내가 거기서 호렙산 반석 위에 너를 대하여 서리니 너는 반석을 치라 그것에서 물이 나리니 백성이 마시리라 모세가 이스라엘 장로들의 목전에서 그대로 행하니라    시105:41, 시114:8, 느9:15
 7.그가 그곳 이름을 맛사라 또는 므리바라 불렀으니 이는 이스라엘 자손이 다투었음이요 또는 그들이 여호와를 시험하여 이르기를 여호와께서 우리 중에 계신가 아닌가 하였음이더라    신6:16, 신9:22



When Moses hits the rock with his stick, water pours out of it, just like God had told him. The Israelites greet it with joy, thirsty as they are on their journey through the desert. Moses feared they would deny his leadership if he could not give them water.





Jan Havicksz. Steen ca. 1626 – 1679

Supper at Emmaus

oil on canvas (134 × 104 cm) — 1665-68 Museum Rijksmuseum, Amsterdam

Jan Havicksz. Steen biography


This work is linked to Luke 24:31



엠마오 도상의 그리스도

 13.그 날에 저희 중 둘이 예루살렘에서 이십 오리 되는 엠마오라 하는 촌으로 가면서   
 14.이 모든 된 일을 서로 이야기하더라   
 15.저희가 서로 이야기하며 문의할 때에 예수께서 가까이 이르러 저희와 동행하시나   
 16.저희의 눈이 가리워져서 그인줄 알아보지 못하거늘   
 17.예수께서 이르시되 너희가 길 가면서 서로 주고 받고 하는 이야기가 무엇이냐 하시니 두 사람이 슬픈 빛을 띠고 머물러 서더라   
 18.그 한 사람인 글로바라 하는 자가 대답하여 가로되 당신이 예루살렘에 우거하면서 근일 거기서 된 일을 홀로 알지 못하느뇨    요19:25
 19.가라사대 무슨 일이뇨 가로되 나사렛 예수의 일이니 그는 하나님과 모든 백성 앞에서 말과 일에 능하신 선지자여늘   
 20.우리 대제사장들과 관원들이 사형 판결에 넘겨주어 십자가에 못 박았느니라   
 21.우리는 이 사람이 이스라엘을 구속할 자라고 바랐노라 이뿐 아니라 이 일이 된지가 사흘째요    행1:6
 22.또한 우리 중에 어떤 여자들이 우리로 놀라게 하였으니 이는 저희가 새벽에 무덤에 갔다가    마28:8, 막16:10, 눅24:1
 23.그의 시체는 보지 못하고 와서 그가 살으셨다 하는 천사들의 나타남을 보았다 함이라   
 24.또 우리와 함께한 자 중에 두어 사람이 무덤에 가 과연 여자들의 말한 바와 같음을 보았으나 예수는 보지 못하였느니라 하거늘   
 25.가라사대 미련하고 선지자들의 말한 모든 것을 마음에 더디 믿는 자들이여   
 26.그리스도가 이런 고난을 받고 자기의 영광에 들어가야 할 것이 아니냐 하시고   
 27.이에 모세와 및 모든 선지자의 글로 시작하여 모든 성경에 쓴바 자기에 관한 것을 자세히 설명하시니라   
 28.저희의 가는 촌에 가까이 가매 예수는 더 가려하는것 같이 하시니   
 29.저희가 강권하여 가로되 우리와 함께 유하사이다 때가 저물어가고 날이 이미 기울었나이다 하니 이에 저희와 함께 유하러 들어 가시니라   
 30.저희와 함께 음식 잡수실 때에 떡을 가지사 축사하시고 떼어 저희에게 주시매   
 31.저희 눈이 밝아져 그인줄 알아 보더니 예수는 저희에게 보이지 아니하시는지라    눅4:30
 32.저희가 서로 말하되 길에서 우리에게 말씀하시고 우리에게 성경을 풀어 주실 때에 우리 속에서 마음이 뜨겁지 아니하더냐 하고   
 33.곧 그시로 일어나 예루살렘에 돌아가 보니 열 한 사도와 및 그와 함께한 자들이 모여 있어   
 34.말하기를 주께서 과연 살아나시고 시몬에게 나타나셨다 하는지라   
 35.두 사람도 길에서 된 일과 예수께서 떡을 떼심으로 자기들에게 알려지신 것을 말하더라   


A different take on a well-known scene. Usually the scene is frozen at the moment the travelers realize who has been keeping them company. Contrary to custom, Jan Steen has them dozing off, tired as they are after dinner and the long walk. From the background their master appears, almost like a ghost.





Jan Havicksz. Steen ca. 1626 – 1679

The Marriage of Tobias and Sara

oil on canvas (131 × 172 cm) — 1667 Museum Herzog Anton Ulrich Museum, Braunschweig

Jan Havicksz. Steen biography


This work is linked to Tobit 7:13


13 Then he called his daughter Sara, and she came to her father, and he took her by the hand, and gave her to be wife to Tobias, saying, Behold, take her after the law of Moses, and lead her away to thy father. And he blessed them;


Tobias has found his wife: Sara, whose previous attempts at marriage had been disturbed by a demon. Sitting at the table, Sara's parents watch as the marriage papers are written. To the right, the festivities begin.

In this painting Jan Steen combined Dutch domestic scenes with a biblical subject.

Later that night, Tobias' friend the archangel Raphael would help to eliminate the demon. Steen also painted that episode of Tobias' story.





Jan Havicksz. Steen ca. 1626 – 1679

Tobias' and Sara's Wedding Night

oil on canvas (81 × 123 cm) — 17th century Museum Museum Bredius, The Hague

Jan Havicksz. Steen biography


This work is linked to Tobit 8:4


4 And after that they were both shut in together, Tobias rose out of the bed, and said, Sister, arise, and let us pray that God would have pity on us.


Sara's seven previous husbands had not survived the wedding night. The Archangel Raphael makes sure that the devil will not intervene this time and guards the newly wed Tobias.

The work survived as two separate panels for many decades, only to be joined again at a major reconstruction effort in 1996 (read about it on the museum's web site). It is not known why the parts were initially separated.

At an earlier reconstruction of the left panel in the 1960s the angel's wings and dagger were discovered, proving that the two parts had indeed once belonged together.

The action of joining caused a problem for the owners. The right part officially belonged to the museum. The left is part of the Goudstikker collection. This collection of over 200 works had been in the possession of the Dutch state since 1945, but was handed over to the Goudstikker heirs in 2006. The museum tried to buy the part it did not own, but could not raise enough funds. The city, that owns the museum, then wanted to sell its part to the heirs. Opponents of the sale tried to stop it and went to court. In 2010 the court decided that Abraham Bredius' will had to be followed: the painting with the archangel was not to leave the museum.

Experts assume that the painting used to be larger, thus putting Tobias and Sara in the center of the composition.

The date of the painting is unknown.